Skocz do zawartości

[napęd 1x10] Test napędu 1x10 opartego na zębatkach HCC Components


rambolbambol

Rekomendowane odpowiedzi

Hej:) Z mojego oryginalnego unibika vipera 2016 nie wiele już zostaje, teraz kwestia napędu. Fabrycznie zamontowana korba shimano t521 – 48-36-26. Z najmniejszego blatu nigdy nie skorzystałem, 98% jeżdżę na środkowym i dlatego chcę system 1x. Na ten cel mam jakieś 400zł, bo myślałem o nowej korbie z łożyskami zewnętrznymi. Pytanie czy do mojej obecnej korby można zamontować zębatkę owalną? Będzie to wymagało jakiś kombinacji (w dłubaniu przy biku jestem początkujący)? Jeśli jednak będę wymieniał korbę na 1x to jaką byście polecili (nie ukrywam, że mile widziany byłby blat 38)? Przerzutka tylna to deore bez sprzęgła, a nowa kaseta to deore xt 11-32.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do 29er polecam 36t. do 26 moze i 38 bedzie ok...

ostatnio dosyc spore podjazdy gdzie przednie kolo odrywa sie mimo lezenia prawie na kierownicy (rower full) robiłem na 36x34

 

Ale powiem wam, że podjazdy które kiedyś robiłem na 22x36 teraz robie na 36x34  Wtedy było mi niewiele lżej niż teraz chyba :D

Kwestia dobrego treningu.

Fakt ,że mając najmniejszy bieg 36x36 jadąc pod górę na maratonie to porażka. Ludzie wrzucają na te swoje 22x36 i jada tak wolno ,że mi albo pozostaje ich pod górę wyprzedzać,albo starać się aby nie stanąć z powodu zbyt wolnego pedałowania, gdyz poprzedzający sobie młynek robi.

 

Nie wiem jak można jeździć np 29er na mniejszej niż 36 zębatce. Mi przecież nawet w lesie brakuje przełożeń czasami na zwyklej prostej. Na asfalcie cały czas mega kadencja....  Myślałem nad 38x11-40 kasetą...  albo wrócićdo 2x10 38x24 z kasetą 11-28 ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można jeździć nawet na 26” z 32T z przodu. Znam przypadki 28T w enduraku na 26” przy 1x10. Kwestia potrzeb, mnie np. asfalt, bycie „mistrzem długiej prostej” i dokręcanie na lekko nachylonych szutrówkach nie interesuje, a bez problemu kręcę na takim małym blaciku powyżej 35km/h w razie nagłej potrzeby. Nie każdy maraton to krótkie podjazdy do robienia „na sztywno”. Mowa o rowerze w teren a wymagania jakby był szosówką ;)

Na HT też jakoś instynktownie robiłem podjazdy „na szybko” i nieraz w górach po prostu nie starczało pary. Póki mocno kręciłem na nieco twardszym przełożeniu, to rower pokonywał przeszkody, ale jak zwolniłem to już kaplica. Za to na fullu widzę np. sens młynkowania na naprawdę miękkich przełożeniach bo zawieszenie robi swoje i suma summarum można być efektywniejszym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

do 29er polecam 36t. do 26 moze i 38 bedzie ok... ostatnio dosyc spore podjazdy gdzie przednie kolo odrywa sie mimo lezenia prawie na kierownicy (rower full) robiłem na 36x34
każdy ma swoje doświadczenia. To tak naprawdę kompromis. Dla amatora z zacięciem sportowym nie poleciłbym większej niż 34 (koła 29) a przełożenie 1:1 w 29 to twarde przełożenie.....takie na krótkie spinki ale nie na podjazdy w górach.... no chyba że się Armstrongiem ;-)))  
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można jeździć nawet na 26” z 32T z przodu. Znam przypadki 28T w enduraku na 26” przy 1x10. Kwestia potrzeb, mnie np. asfalt, bycie „mistrzem długiej prostej” i dokręcanie na lekko nachylonych szutrówkach nie interesuje, a bez problemu kręcę na takim małym blaciku powyżej 35km/h w razie nagłej potrzeby. Nie każdy maraton to krótkie podjazdy do robienia „na sztywno”. Mowa o rowerze w teren a wymagania jakby był szosówką ;)

Na HT też jakoś instynktownie robiłem podjazdy „na szybko” i nieraz w górach po prostu nie starczało pary. Póki mocno kręciłem na nieco twardszym przełożeniu, to rower pokonywał przeszkody, ale jak zwolniłem to już kaplica. Za to na fullu widzę np. sens młynkowania na naprawdę miękkich przełożeniach bo zawieszenie robi swoje i suma summarum można być efektywniejszym.

 

Po prostu jesteś koksem który jeździ z kadencja 120 godzinami. Zazdroszczę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ktoś tu pisał o nadęciu... ;)

 

Nie jestem koksem, wręcz przeciwnie, ale chwilowo dokręcić do ~130 to dla mnie akurat żaden problem. Chwilowo oczywiście. 90-100 to moja typowa kadencja.

Poza tym roweru używam do jazdy w terenie i bicie rekordów prędkości na asfaltowych dojazdówkach nie spędza mi snu z powiek delikatnie mówiąc. Nie ma rowerów do wszystkiego, MTB nie będzie szosą nawet po założeniu slicków i największej zębatki jaką się da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, mam okazję kupić w dobrej cenie   zębatkę Argon Components Avalanche w opisie pisze ,że jej zastosowanie to DH czym się różni od zębatki Argon Components Transalp Pro ( czy tylko wagą) i czy się nada do XC. ... i jeszcze jedno, zębatki Argon posiadają offset 2mm dla zapewnienia najlepszej linii łańcucha  oraz pasują do śrub korby czyli jak dobrze rozumiem wywalam 2 blaty ze swojej korby slx m675 38-24 i montuje zębatkę narrow wide w miejsce tej większej i po sprawie. Z góry dziękuję za odpowiedz.

Ps. Obecnie założony łańcuch ma 110 ogniw nowa zębatka będzie to 36 czy muszę skrócić łańcuch do 108 ogniw?

( łańcuch xt CN-HG95, kaseta xt 11-36, przerzutka XT RD-M786 SGS).

Edytowane przez Ador
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ile macie luzu pomiędzy powiedzmy dolnym kółkiem przerzutki a zębatką kasety kiedy łańcuch jest na największej zębatce 42?

 

Ja do zbudowania napędu 1x10 na kasecie sunrace 11-42 wykorzystałem przerzutkę tylną Shimano Deore RD M615 SGS shadow plus.

 

Po wrzuceniu na 42 pomiędzy kółkiem przerzutki a zębatką kasety jest miejsca tyle co na łańcuch, trochę mało.

Jak jest u Was? Nie miałem jeszcze okazji przetestować ale obawiam się, że nie będzie dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Testy w terenie potwierdziły słuszność decyzji o przejściu na 1x10.

Na mojej stałej trasie na Czupel w Beskidzie Małym napęd zdał egzamin i jestem bardzo zadowolony.

Zębatka owalna 32 plus kaseta 11-42 to dla mnie idealne zestopniowanie.

Obawiałem się czy na najbardziej stromych ściankach nie będzie za twardo i nie było, w dół też super, spokojnie 32x11 rozbuja rower do ponad 40stu.

 

Napęd działa bardzo dobrze na przerzutce deore pomimo minimalnej ilości luzu na największej zębatce.

 

Może ktoś doradzi coś z długością łańcucha? Ile powinien mieć ogniw w taki układzie? 32 x 11-42.

Zostawiłem tyle co w napędzie 2 x 10 chyba jest 114, tam był napęd 38/24 x 11-36.

Wrażenie mam takie, że łańcuch mógłby być krótszy.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śmigam na owalnej 34 kaseta shimano  xt 11-36, łańcuch  chodził wcześniej  na koronkach 38/24 , przerzutka tylna shimano xt shadow + RDM786 SGS ogniw w łańcuchu 110 i jest na bank za długi o 2 ogniwa (powinno być 108) więc u Ciebie wydaje się ,że długość łańcucha jest w normie chociaż porównując swój napęd  też bym "uciął" 2 ogniwa.

 

Edytowane przez Ador
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo istotna uwaga, 27,5 Kross Moon.

 

Mój tok myślenia był taki, poprzedni napęd był 2x10 ilość zębów na największych tarczach 38 (przód) + 36 = 74

w napędzie 1x10 mam 32+42 = 74 czyli zębów w przypadku najbardziej naciągniętego łańcucha jest tyle samo.

Nie mniej mam wrażenie, że mógłby być krótszy. Zostawiłem długość łańcucha z 2x10 katalogową :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...