Skocz do zawartości

[rower] trudności przy zjazdach 29erem


otrzewna

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Od 1,5 miesiąca jestem posiadaczem http://www.bikko.pl/rower-gorski-unibike-evo-29-2013.html , rama 21

 

Rower w terenie płaskim sprawuje się bardzo dobrze.

 

Podjazdy trochę gorzej (szczególnie bez rozpędu), ale to typowe przy tych kołach.

 

Prawdziwym problemem są dla mnie zjazdy... byłem całkiem niedawno na otwartym treningu mtb w krakowie i cóż... zwyczajnie nie dawałem rady zjeżdżać. Cały czas towarzyszy mi uczucie jakbym miał wylecieć do przodu nad kierownicą. Ponadto czuję się niestabilnie, mam 195 cm (waga 83kg), rower też jest duży (rama 21) i jestem dość wysoko nad podłożem. Wszystko to powoduje, że nie czuję się pewnie przy zjazdach. Kombinowałem z wysokością siodełka, ustawiłem je nisko, w efekcie po płaskim i pod górkę jeździ się teraz dużo ciężej (ustawienie znacznie bardziej obciążające kolana), na zjazdach jest lepiej, ale to "wciąż nie to". Oczywiście staram się ustawiać w pozycji zjazdowej,tj 4 litery za siodełko, tułów pochylony do przodu, korby poziomo.

 

Ostatnio testowałem rower kolegi (rama nietypowa bo 20, koła 26) i czułem się na nim lepiej, jakby bardziej kompaktowo i zwrotnie.

 

Przychodzą mi do głowy następujące 2 rozwiązania problemu:

 

  • probować przyzwyczaić się do jazdy z nisko ustawionym siodełkiem, licząc na to, że z czasem kolana się przystosują i będzie się jeździło niemal tak dobrze na płaskim i pod górę, jak przy poprzednim ustawieniu siodła
  • sprzedać rower i kupić 26'

 

Będę wdzięczny za opinie. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta rama jest niestety krótka, co nie sprzyja stabilności na zjazdach. Co może pomóc? Sztyca regulowana(z tym, że coś sensownego to niemal połowa ceny roweru), szersza kierownica, krótszy mostek i najważniejsze, regularna jazda w trudnym terenie. Jak nie chcesz mieć problemów z kolanami to podnieś siodełko, nie tędy droga. 

26" przy wzroście 195cm to lekko mówiąc nieporozumienie, jak już zmiana to na coś z lepszym geo, ale dalej 29. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby nie patrzeć, ale kiedyś z jakiegoś powodu ktoś wymyślił koło 26 właśnie do jazdy po górach.

Po płaskim znacznie wolę duże koło, a na górzystym małe i również posiadam dwa dedykowane rowery do tego celu.

Może jakaś alternatywa, czyli 27,5. Niby różnica nie wielka, a jednak kompromis jest, albo inaczej producenci przeszarżowali z dużym kołem i wycofując się rakiem robią interes na 27,5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobne wrazenie gdy pozjeżdzałem sobie kiedyś na Krossie 29' syna z ramą L (mam 176cm wzrostu) po moim starym 26". Myślałem więc, że 29" nie jest dla mnie. Teraz mam Gianta Fulla 29", ale z ramą S. Tak mi podpasował od razu w sklepie. Podmieniłem tylko przełożenia na 22/36T, bo mam już swoje lata. Sprzedawcy radzili mi ramę M-kę, ale też było mi jakoś za wysoko i byłem zbyt pochylony do przodu. Oni mówili że tak ma być. A ja swoje. Teraz nie zamieniłbym się na żaden inny wymiar a nigdy już na 26". Musiałem poświczyć tylko z 2 tyg na prostszych stokach najpierw z brukiem potem z kamieniami u mnie w Karkonoszach. Myślę, że najważniejszy jest dobór ramy do delikwenta a nie dobór rozmiaru kół. Na obecnych 29" i Sce zjeżdza i podjeżdza mi się lepiej niż na 26', choć tamten był może stabilniejszy, ale o wiele wolniejszy. Brałem pod uwagę środek ciężkości ramy i wydaje mi się, że środek ciężkości ramy Anthema jest w miarę max obniżony.Dodatkowo geometria ramy ma duże znaczenie jak potem rower się układa. Zanim kupiłem swojego wypróbowałem jeżdząc naokoło sklepów kilka FULLi  z różnymi ramami podobnych wymiarów, lecz o innej geometrii. Trudniejsze zjazdy i tak zjażdzamy asekuracyjnie na pedałach z siodełkiem przed sobą. Myślę, że masz za dużą/niewłaściwą ramę i tyle. Ja długo nie mogłem dobrać wymiarów roweru do mnie, aż wreszcie się udało.

Edytowane przez apsza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

 

  • probować przyzwyczaić się do jazdy z nisko ustawionym siodełkiem, licząc na to, że z czasem kolana się przystosują i będzie się jeździło niemal tak dobrze na płaskim i pod górę, jak przy poprzednim ustawieniu siodła
  • sprzedać rower i kupić 26'

 

Będę wdzięczny za opinie. :)

Siodełko zawsze musi być na optymalnej wysokości, dobrane do długości nogi ... radzę założyć krótszy mostek z nieco większym wzniosem i ewentualnie szerszą kierownicę.

Ile długości ma obecny mostek, ile długości ma kierownica ?

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta rama jest niestety krótka, co nie sprzyja stabilności na zjazdach. Co może pomóc? Sztyca regulowana(z tym, że coś sensownego to niemal połowa ceny roweru), szersza kierownica, krótszy mostek i najważniejsze, regularna jazda w trudnym terenie. Jak nie chcesz mieć problemów z kolanami to podnieś siodełko, nie tędy droga. 

26" przy wzroście 195cm to lekko mówiąc nieporozumienie, jak już zmiana to na coś z lepszym geo, ale dalej 29. 

 

 

Miałem podobne wrazenie gdy pozjeżdzałem sobie kiedyś na Krossie 29' syna z ramą L (mam 176cm wzrostu) po moim starym 26". Myślałem więc, że 29" nie jest dla mnie. Teraz mam Gianta Fulla 29", ale z ramą S. Tak mi podpasował od razu w sklepie. Podmieniłem tylko przełożenia na 22/36T, bo mam już swoje lata. Sprzedawcy radzili mi ramę M-kę, ale też było mi jakoś za wysoko i byłem zbyt pochylony do przodu. Oni mówili że tak ma być. A ja swoje. Teraz nie zamieniłbym się na żaden inny wymiar a nigdy już na 26". Musiałem poświczyć tylko z 2 tyg na prostszych stokach najpierw z brukiem potem z kamieniami u mnie w Karkonoszach. Myślę, że najważniejszy jest dobór ramy do delikwenta a nie dobór rozmiaru kół. Na obecnych 29" i Sce zjeżdza i podjeżdza mi się lepiej niż na 26', choć tamten był może stabilniejszy, ale o wiele wolniejszy. Brałem pod uwagę środek ciężkości ramy i wydaje mi się, że środek ciężkości ramy Anthema jest w miarę max obniżony.Dodatkowo geometria ramy ma duże znaczenie jak potem rower się układa. Zanim kupiłem swojego wypróbowałem jeżdząc naokoło sklepów kilka FULLi  z różnymi ramami podobnych wymiarów, lecz o innej geometrii. Trudniejsze zjazdy i tak zjażdzamy asekuracyjnie na pedałach z siodełkiem przed sobą. Myślę, że masz za dużą/niewłaściwą ramę i tyle. Ja długo nie mogłem dobrać wymiarów roweru do mnie, aż wreszcie się udało.

 

Ponadto sporo osób twierdzi, że moje problemy zjazdowe wynikają z braku doświadczenia.

 

Mostek 12cm, kierownica 70 cm

 

Na podstawie współczynnika 0,57 (przy długości nóg 88cm) wyszło mi, że rama powinna mieć 19,7 - czyli jednak obecna jest zbyt duża, w tym zbyt wysoka.

 

Z drugiej strony Piksel napisał, że obecna jest i tak zbyt krótka...

 

Obecnie więc rozważam następujące opcje:

  • zakup krótszego mostka , szerszej kierownicy
  • zakup roweru z mniejszą ramą np 19 albo 20 ( lub zakup samej ramy )

 

I co tu począć? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Podjazdy trochę gorzej (szczególnie bez rozpędu), ale to typowe przy tych kołach.

 

 29-ery słyną z doskonałego podjeżdżania.......dziwne masz wrażenie.

 

Co do zjazdów.......problem jest jak zjeżdzasz 20% szutrówką,czy 20% szlakiem z kamieniami i rynną po potoku,gdzie oprócz nachylenia amor musi sobie radzić z wybieraniem tych wszystkich atrakcji ?

Popatrz,czy się gwałtownie nie zapada,wtedy uczucie lotu przez kierę gwarantowane.

Wiadomo,że rower XC 100mm nie będzie mistrzem zjazdów,ale przewracać się nie powinien.

 

Rama 21 nie jest za duża,długość nogi 88cm dla 195 wzrostu wydaje się żle zmierzona.

Edytowane przez Tomek21001
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

  • zakup krótszego mostka , szerszej kierownicy
  • zakup roweru z mniejszą ramą np 19 albo 20 ( lub zakup samej ramy )

 

I co tu począć? :)

Zacząć od mostka i kierownicy, mniejsza rama przy 195 cm to dopiero będziesz leciał przez kierownicę ... długość mostka mierzy się od środka rury sterowej do środka kierownicy... może wrzuć jakieś zdjęcie jak to teraz wygląda ...

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, ze to kwestia albo geometrii ramy, albo twojej techniki. Kierownica jeżeli na serio jest 700mm to jest wielka i nie ma co zmieniać jej na większą. Mostek powyżej 100mm to też trochę lipa, no ale niech będzie.
piszesz, że 29er kiepsko podjeżdża bez rozpędu, a to właśnie łatwość podjeżdżania i pokonywania przeszkód jest chyba największym plusem większego koła. Krótkie, strome zjazdy też są domeną wielkiego koła. Szczególnie przy dłuższych widełkach, gdzie ten rower jest zdecydowanie bardziej stabilny. Dlatego opcje zostają dwie. Bo ani kierownica ani mostek nie mają nic do podjazdów. Tzn mają na trudnych, technicznych fragmentach z kamieniami, ale to różnica jest pomiędzy 600 a 660 a nie 700 a 710...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

ćwiartka łychy w kielni na rozluźnienie to podstawa :teehee: 

 

ale może to nie ściganckie i nie profesjonalne , ale ja w u syna założyłem raz że dłuższy mostek i to do tego regulowany i jak podniesiony wysoko na plus to nie ma problemu ze zjazdami, a i z podjazdami jak by się niektórym profesjonalistom wydawało też jest dobrze, kwestia dobrego rozłożenia ciężaru.

192 cm wzrostu i rama 19" syn a ja 176 cm wzrostu i też jest ok.

 

może pożycz, albo kup regulowany mostek np. używkę do przetestowania i dobrania optymalnego ustawienia a potem możesz założyć sztywny - masz tu duże pole do prób.

 

albo przymierz się do innego roweru?

 

jak szukałem roweru dla siebie i podstawowym z moich kryteriów było żeby po paru przejechanych km nie bolał mnie kręgosłup to każdy sprzedawca powiadał że nie ważna jest do końca rama (geomertia) bo wszystko można wyciągnąć mostkiem, sztycą, kierą , odsadzka, wysokością,  kątem, it.

G :icon_exclaim: wno prawda.

 

wg. mnie wygodna rama to podstawa, a cała reszta to tylko i aż dodatki które nomen omen mogą podnieść walory roweru, w zależności czego oczekujesz i czy jesteś w stanie jeździć tak jak byś chciał.(czytaj: trening czyni mistrza)

 

 

ale to tylko moje spostrzeżenia, laika rowerowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hm trzeba to wytrenować... ;-) Mieliśmy kiedyś taką miejscówkę do trenowania zjazdów... szczególnie zimą.... nikt nie przerabiał rowerów (580 mm to już była mega szeroka kierownica)... odwaga, nic nie wyszło za siodełko i jazda. Unikaj zniżania siodła. Ta miejscówka ... wiele osób się bało, nie umiało przełamać , aż jeden z ścigantów przyjechał zimą tam na kolarce i zjechał...pokazał jakie jesteśmy dupy. 

 Często wybieraliśmy ścianki i podpuszczaliśmy się nawzajem....tu nie zjedziesz??? ...robiliśmy to tak aż każdy zjechał, a potem to samo z pomiarem czasu ;-)))) Ale to były szczeniackie czasy.

W 90% to blokada psychiczna.

Edytowane przez woojj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie to "Tylko blokada w głowie",a prawda jest jedna "Puść ten cholerny hamulec!!",nie napinaj ramion i ciała niech to wszystko będzie luźne,stań na pedałach ugnij lekko kolana aby całe ciało mogło balansować swobodnie,cofnij tyłek lekko za siodło i jazda,co do kierownicy"szeroka kierownica sprawdza się właśnie na zjazdach bardzo dobrze",u siebie mam 720 a zmieniam na 760 aby zwiększyć stabilność w zakrętach i zjazdach oraz poprawić jeszcze bardziej pracę amortyzatora.

 

 

jak szukałem roweru dla siebie i podstawowym z moich kryteriów było żeby po paru przejechanych km nie bolał mnie kręgosłup to każdy sprzedawca powiadał że nie ważna jest do końca rama (geomertia) bo wszystko można wyciągnąć mostkiem, sztycą, kierą , odsadzka, wysokością,  kątem, it. G  wno prawda.   wg. mnie wygodna rama to podstawa, a cała reszta to tylko i aż dodatki które nomen omen mogą podnieść walory roweru, w zależności czego oczekujesz i czy jesteś w stanie jeździć tak jak byś chciał.(czytaj: trening czyni mistrza)
właśnie regulacja ramy pod jeźdźca polega na ustawieniu sztycy,siodła,mostka,kierownicy,długość ramion korb,wielkość ramy i jej geometria jest inna dla każdego jednego z nas  
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...