Skocz do zawartości

[Pęknięcie ramy] Jak naprawić pęknięcie ramy


Rekomendowane odpowiedzi

3 -4 miesiące temu rower zaczął cicho pykać na wybojach -> gdy tyłek bardziej dociąża siodło. Myślałem że to pręty siodła lub piasek w ramie. Na wyjeździe rozebrałem jarzmo sztycy, wyczyściłem, przesmarowałem stałym smarem i nadal było to samo.

 

Wczoraj na rurze podsiodłowej przy łączeniu górnej rury tylnego trójkąta oraz górnej rury ramy zauważyłem podejrzaną kreskę. Nie jest ona wyczuwalna pod paznokciem i nie jest to raczej otarcie. Przy wywoływaniu horyzontalnego nacisku na siodło(od kilku do kilkunastu kilogramów) tak jak pokazano na obrazku poniżej każdorazowo było słychać pykanie, dodatkowo zauważalne było wychylenie sztycy podczas nacisku, nie wiem czy było to spowodowane giętkością sztycy, czy tym że sztyca ma luz w rurze podsiodłowej ramy. Sztyca jest wpuszczona na co najmniej 15 cm ramę ma średnicę 31.6  jak i rura podsiodłowa ramy.

 

Zacisnąłem zacisk sztycy sporo mocniej i pykanie ramy ustało, oczywiście nie zupełnie ale w 90% - 95% jak i ruch sztycy przy nacisku horyzontalnym się zmniejszył.

 

Uwielbiam tę ramę, tania jak dla mnie nie była, wymieniać na inną nie chcę, bo gdy to zrobię będzie to rama 29" co pociągnie za sobą amortyzator, koła i 4 tysiące pójdą a nie mogę sobie na to pozwolić.

 

 

Jeżeli to faktycznie pękniecie to co można zrobić? Myślałem o kupnie sztycy 31.8mm aby bardziej przywierała do rury podsiodłowej w dolnym jej odcinku pozwalając na odetchnięcie jej górnej części. 

 

Jakiś czas temu oglądałem ten filmik: 

i pomyślałem o realizacji jego założeń przy użyciu lepszych materiałów i zrobienia czegoś w rodzaju mufy przy użyciu spoiwa/kleju używanego w przemyśle lotniczym(to czym kleją dziury w samolotach ; p ).

 

 

Co robić?

 

image.png
 
legenda.jpg
 
IMG_20140820_213903.jpg
IMG_20140820_213928.jpg
IMG_20140820_220150.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma chyba 100% sposobu na sprawdzenie czy to pęknięcie bez zdzierania lakieru. A wpychając sztycę 31.8 do rury 31.6 możesz jej bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Możesz spróbować napisać do któregoś z polskich framebuilderów i zapytać ile by kosztowała naprawa czegoś takiego, oczywiście jeśli rama jest tego warta. Specem nie jestem, ale spaw w tym miejscu wykonany przez profesjonalistę raczej nie powinien pogorszyć sztywności ramy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jeżeli to pęknięcie to jak dla mnie w dziwnym miejscu. Podsiodłówka pęka raczej z przodu a nie z boku. Na sprawdzenie czy to pęknięcie jest prosty sposób, weź białą farbę w podobnym odcieniu (co by nie szpecić ramy) i zamaluj rysę. Jeżeli to pęknięcie i pracuje razem ze sztycą to w niedługim czasie rysa się znów pojawi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj tam, owszem popełniłem błąd, z winy słownika w telefonie, chodziło o wyraz zimą zamiast zimom. Konkretnie miałem na myśli że spróbuję sprawić aby spaw wyglądał ładnie, ale to w okresie zimowym.

Ps często piszę na telefonie i ciężko mi wyłapać błędy zwłaszcza że słownik czasami wstawia co mu się podoba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego oczywiście ze mój słownik mógł wstawić to slowo "zimom" ponieważ jest to prawidłowa forma jest to celownik w liczbie mnogiej. Jeżeli wcześniej używałem tego słowa to moja klawiatura wstawi je jako najbardziej prawdopodobne. Tyle w tym temacie, bo chyba mamy tu pomóc koledze a nie zajmować się rozważaniami na temat ortografii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

3 -4 miesiące temu rower zaczął cicho pykać na wybojach -> gdy tyłek bardziej dociąża siodło. Myślałem że to pręty siodła lub piasek w ramie. Na wyjeździe rozebrałem jarzmo sztycy, wyczyściłem, przesmarowałem stałym smarem i nadal było to samo. Wczoraj na rurze podsiodłowej przy łączeniu górnej rury tylnego trójkąta oraz górnej rury ramy zauważyłem podejrzaną kreskę. Nie jest ona wyczuwalna pod paznokciem i nie jest to raczej otarcie. Przy wywoływaniu horyzontalnego nacisku na siodło(od kilku do kilkunastu kilogramów) tak jak pokazano na obrazku poniżej każdorazowo było słychać pykanie, dodatkowo zauważalne było wychylenie sztycy podczas nacisku, nie wiem czy było to spowodowane giętkością sztycy, czy tym że sztyca ma luz w rurze podsiodłowej ramy. Sztyca jest wpuszczona na co najmniej 15 cm ramę ma średnicę 31.6 jak i rura podsiodłowa ramy.


A rozpatrywałeś inne przyczyny tego pykania? Zakłaqdałeś w ostatnim czasie nowe siodło, nowe pedały, wymieniałeś jakieś elementy napędu/suportu na nowe?
Ta rysa, choć to bardzo częste w tym miejscu, na przesłanych przez Ciebie zdjeciach nie do końca wyglada mi na pęknięcie.

 

 

 

i po robocie koszt 50 zł

10446485_667321146671029_715167510478430

nie chciało mi się szlifować tego  bo nie było czasu będę się bawił zimom .

 

MatkoBoskoKochano! Ale nasmarkane!


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

realizacji jego założeń przy użyciu lepszych materiałów i zrobienia czegoś w rodzaju mufy przy użyciu spoiwa/kleju używanego w przemyśle lotniczym(to czym kleją dziury w samolotach ; p

 

 

Na pewno znajdziesz masę materiałów lepszych od bandaży ale realizacja tego pomysłu w warunkach bojowych jakimi jest przełęcz pośrodku niczego ma sens jednak w warunkach cywilizacji chyba lepiej naprawiać a nie łatać.

 

Ja bym się nie bawił tylko zdarł lakier żeby wiedzieć na czym siedzę...

Pomysł z zalakierowaniem też niezły chociaż niektóre lakiery potrafią się wykazać nadzwyczajną odpornością na pękanie więc może strzelić rama zanim zarysuje się lakier.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...