Skocz do zawartości
  • 0

odnawiam rower, potrzebuję opini o wybranych częściach


Gość Wojtek

Pytanie

Witam, po przeczytaniu wielu tematów, postów, oraz artykułów mniej więcej mam określony wybór części do odnowy mojego roweru. Niestety specjalistą w tym temacie nie jestem dlatego liczę na pomoc forumowiczów.

 

W skrócie: mój rower to nic specjalnego Mckenzie Hill 300, jednak z racji, że jeździ mi się na nim wygodnie, postanowiłem go odnowić, bo przy stosunkowo niskiej cenie do jakości wybranych podzespołów wyjdzie mnie taniej niż kupno całego nowego roweru.

 

Obecny osprzęt:

- przerzutka tylna Shimano Tourney (nie wiem jaki model)

- przerzutka przednia Shimano (nic więcej nie jest napisane)

- manetki Sunrace M30 z dwiema dźwigniami

- kaseta 7 rzędowa (no name?) 13-28

- korba 3 rzędowa (no name?) 42-24

- klamki Alhonga

- tylny hamulec Alhonda typu v-brake

- przedni tarczowy mechaniczny (prawdopodobnie też Alhonga)

- suport (no name?)

- piasty (no name?)

 

Styl jazdy jaki przewiduję: raczej jazda szosowa na dłuższych dystansach z większą prędkością, sporadycznie może zdarzyć sie, lub być nieunikniony wjazd w trudniejszy teren po lesie. Downhillu nie przewiduję ;)

 

Jaki osprzęt chciałbym kupić:

- przerzutka tylna Shimano Alivio RD-M430

- przerzutka przednia Shimano Alivio FD-M431

- manetki Shimano Alivio SL-M430 Rapidfire 3x9

- kaseta 9 rzędowa Deore CS-HG50 11-32

- korba 3 rzędowa Alivio FC-M431 48/36/26

- klamki Deore BL-T610 CR

- hamulce (tutaj pojawia się największy dylemat) początkowo myślałem o tarczach mechanicznych Tektro Novela, jednak ponoć lepiej dołożyć trochę i kupic zestaw przód/tył Avid BB5. Dlaczego tarczowe? wg mnie lepiej wyczuwalna siła hamowania, mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia obręczy, no i przydatne przy wjeździe w cięższy teren (m.in. zdarzyły mi się mokre, błotniste tereny). Oczywiście biorę też pod uwagę przejście tylko na v-brake np. Shimano Deore XT, jednak tutaj potrzebowałbym informacji od posiadaczy takowych, czy w deszczu, ew. błocie nie zaczynają dużo słabiej hamować oraz piszczeć?? Hydraulicznych hamulców nie biorę pod uwagę ze względu na wyższe ceny dobrych zestawów oraz samego faktu, czy są mi aż takie potrzebne. Dodam tylko, że tak rama, jak i widelec amortyzowany mają mocowania do każdego rodzaju hamulców (tarcza, v-brake czy szczękowe)

- suport wybierać będę dopiero po wyjęciu i zmierzeniu obecnego, jednak pewnie to będzie coś z shimano alivio/deore

- piasty: tutaj podobnie, Alivio lub Deore jednak decyzja jakie zapadnie w momencie wyboru hamulców, bo albo muszą być z możliwością montażu tarcz (wtedy muszę wymienić również szprychy bo kołnierze takich piast są wyższe niż obecne) lub przy v-brake'ach takie z niższymi kołnierzami prawdopodobnie bez wymiany szprych.

- łańcuch jeszcze się zobaczy jaki

 

Reszta podzespołów póki co zostaje, tj. przedni widelec amortyzowany, kierownica, stery, rama, sztyca z siodełkiem oraz koła 28". Wymianie na pewno poddam opony które są już nieco zużyte, no i muszę zasosować nieco węższe które będą sprawdzały się na szosę do osiągania wyższej prędkości, oraz z ząbkami po bokach pomagającymi w trudniejszym terenie.

 

Ze wstępnych wyliczeń wynika, że cała operacja powinna zamknąć się w granicach +/- 1000zł.

 

Proszę o radę, czy wybrany osprzęt będzie wystarczający oraz dobry jakością. NIe katuję roweru, tak jak wspomniałem, raczej wolę dłuższe wypady po ulicach, chociaż może się zdarzyć wjazd w las, błoto, czy żwir.

 

Obecny osprzęt od początku sprawiał trudności, jednak się jeździło :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Suportu nie wybieraj na podstawie starego! Suport dobierasz pod korbę.

Jak chcesz żywotnynto wybierz kwadrat albo mniej żywotny ale sztywnijszy octalink.

Najlepiej by było jakbyś kupił wszystko z grupy alivio jest prezencja i masz gwarancje zgodności.

Mechaniczne tarcze to taki półśrodek. Szukaj hydraulicznych alivo tylko nie wiem czy chcesz używane części ja całe życie na takich jeżdżę. Albo jak nie chcesz tarcz to polecam hamulec obręczowy hydrauliczny magura.

Musisz zmienić koło jeśli twoja piasta jest pod 7 rzędów. Kaseta 8 albo 9 na nią nie wejdzie chyba że masz piaste na 8 i podkładke na 7 to wtedy po zdjeciu podkladki wejdzie.

Jaką geometrię ma ten rower ma amortyzator?

Pytam bo może by było warto go zmienić w 29er ale musi być do tego rama.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn. bardziej chodziło mi o wymiary suportu, bo oczywiście wiem, żeby rodzaj montażu dobrać pod korbę.

 

Co do części to raczej wolę nowe ze względu, że na używkach trzeba się znać żeby dobre kupić. Hydrauliczne Alivio widzę, że można kupić w granicach 300zł p+t klamki z przewodami i hamulcami, bez tarcz. Co do hydraulicznych szczęk Magury za nowe grubo ponad 500zł.

 

Wybór hamulców to dla mnie największy dylemat... ponieważ ciężko mi określić jakie będą odpowiednie. Tak naprawdę obecne które są zamontowane wg opisu dają radę jak na jedne z gorszych. Dlatego prawdopodobnie przy mechanicznych tarczach dobrej firmy byłoby i tak o wiele lepiej. Z drugiej strony może lepsze v-ki też spisywały by się dobrze. Niestety nie mam dużego doświadczenia, a w hydraulikę nie chciałem się pchać ze względu na wyższe koszta (chociaż tarcze Alivio hydrauliczne nie wychodzą o wiele wiecej niż avidy bb5 mechaniczne)

Dotychczas z hamulców jakie posiadałem to v-ki zawsze po wjechani w wodę lub błoto zaczynały okropnie piszczeć, trzeć podczas hamowania. Jestem ciekawy jak jest w przypadku dobrych droższych v-ek typu Shimano XT. Bo jeżeli by nie piszczały i nie tarły dziwnie to mogłyby być dla mnie też wystarczające.

 

A dlaczego musiałbym zmienić koło do kasety 9 rzędowej? myślałem, że jedynie wymienić muszę piastę na taką do 9 rzędowej kasety (i tak chcę wymienić przednią i tylną piastę na nową)

 

I tutaj przy wymianie piast ma to znaczenie jakie też hamulce będę montować. Do dobrych v-ek jak dam nowe piasty, to szprychy zosaną te które są, bo kołnierz piasty będzie taki sam jak obecny. Ale już przy piaście pod tarcze kołnierz jest wyższy, co wiąże się z nowymi krótszymi szprychami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz tarcze to musisz zmienić piastę napisalem koło bo latwiej kolo jest zmienić jeśli masz piastę shimano to możesz kupić piastę centerlock czyli te same szprychy. Co do hamulców to zależy od potrzeb.

Ile ważysz?

Do ilu się rozpędzasz?

Jaka jest twoja taka średnia prędkość?

Jakie masz opony? ja mam 700x35c ale planuje przejsc na 29x2.0

Mam też inne rowery więc mam porównanie.

Jeśli masz szerokie opony to lepiej hamujesz bo masz przyczepność większą i hamulec musi za tym nadążyć.

Vki może dadzą radę ale muszą być sztywne i mieć dobre klamki a klocki sa najważnijsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Waga 80kg

- średnia prędkość w granicach 20km/h (program w telefonie tak wskazuje)

- do ilu się rozpędzam ciężko powiedzieć dopiero na nowy sezon zamontuję licznik rowerowy

 

Problem teraz mam taki, że niestety przez zużyte podzespoły jak piasty które spowalniają koła, oraz mniejszą ilość zębów tj. z przodu na 42 jeżdżę to z tyłu np. na 15 (bo na 13 która jest najmniejsza obecnie spada łańcuch i to nie jest kwestia złej regulacji tylko pokrzywionych podzespołów).

 

Po zamontowaniu nowych piast, korby z 48 zębami, oraz kasety z najmniejszą 11 zębową prędkości będą wyższe, bo siłę w nogach mam, tylko nie ma czym jechać...

 

Obecne opony to 700x45c (28x1.75). Też będę je zmieniał na nowe jednak jeszcze nie wiem na jakie i w jakim rozmiarze. Muszą na pewno nadawać się na ulicę tak żeby nie spowalniały za bardzo, oraz żeby nadawały się w cięższy teren którego czasem po prostu nie uniknę.

 

Jeżeli chodzi o v-ki to myślałem o zestawie rzędu zaciski shimano xt oraz klamki deore.

Hydrauliczne hamuce z klamkami typu Shimano Alivio w kwocie 300zł tył+przód bez tarcz nie wiem ile są w rzeczywistości warte.

Mechaniczne tarcze to  z kolei zestaw Avida BB5 w kwocie do 300zł zaciski, linki oraz tarcze, bez klamek.

 

Więc tak naprawdę kwoty wszystkich 3 zestawów są naprawdę bardzo zbliżone do siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Avid bb5 od razu odpuść.

Alivio hydraulik też bym sobie podarował jeśli byś miał ambicje większe niż teraz.

Vki polecam tektro klamke avida albo tektro. Klocki clarks lub jagwire szufladki najlepsze czerwone lub poł czerwone.

Panczerz shimano msystem albo clarks mufki z rurkami i do tego koszulka termokurczliwa chodzi mi o cos jak gore ride on.

Tarcza 44 a co dopiero 48 w 29 czy 700c to nieporozumienie ja mam 3x8 38 z przodu i kaseta 32-11 45kmh bez problemu jade. Polecam 2x8 albo 2x9.

Z oponami to jest lipka bo moje sie zjechały a 29x2.0 nic nie ma na allegro. A mam 700x35c michelin transworld sprint opore małe w terenie git ale na piasku tańczę. Choć nie ukrywam że komfort kiepski waga 600g i nadrabiam umiejętnościami ich niedogodności. Ideałem jest 29 hutchinson python a jak węższe to dla ciebie maxxis wormdrive w terenie lepsze niż moje( mam je w drugim rowerze).

Jakie masz piasty że twierdisz że spowalniają? Opony mają większe znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszę już jako zarejestrowany użytkownik :)

 

Co do piast niestety nie jestem w stanie stwierdzić jakiej są firmy itp. ponieważ nie ma na nich nadruku ale pewnie są nisko budżetowe jak większość osprzętu w moim rowerze. To, że spowalniają jazdę zauważam w ten sposób, że po odwróceniu roweru do góry kołami (podczas wymiany dętki) gdy zakręciłem kołem, to po prostu zaczęło szybko zwalniać zamiast kręcić się swobodnie. Dodam od razu, że hamulec nie trzymał.. także zużyte są piasty.

 

Zakup opon tak naprawdę zostawiam na koniec.

 

A dlaczego twierdzisz że korba z 48 zębami to za dużo? nie upieram się przy zestawie 3x9 bo tak naprawdę z najniższych przełożeń korzystam może z raz na rok :) mogę zdecydować się na 2x8 czy 3x8. Wszystko rozbija się jedynie o dobranie odpowiednich dobrych manetek z takimi przełożeniami, bo te które dotychczas wybrałem do zakupu są 3x9. Co do kasety to najważniejsze dla mnie żeby najmniejsza miała 11 zębów.

 

Co do hamulców to zacząłem się zastanawiać czy nie warto dołożyć do lepszych hydraulików. Np. jakies Avidy lub Shimano typu 615, 596 czy 445 (ludzie opowiadają, że są dobre, ale jak jest naprawdę?) nie to że są mi aż tak dobre potrzebne, ale jak już robić to raz a w miarę dobrze.

 

Dzisiaj znowu wpadłem trochę w teren, woda, błoto, potem piach i vka z tyłu piszczała szumiała itp. Coś czego po prostu nie znoszę w vkach, dlatego chciałbym jednak zdecydować się na tarczowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tarcze też potrafią wydawać odgłosy. Avid hamuje ale jakościowo to chłam na 2 sezony shimano od slx zaczyna robić porządne hamulce przynajmiej dla mnie. Dla mnie jest najlepsza formula i magura. Jak masz manetki 3x9 to dobrze bo można ich używać jako 2x9.

Przy tak dużym kole i w terenie 48z to dla mnie za dużo po chwili mnie bolały kolana i nie byłem w stanie ruszyć roweru ani wyprzedzać. Jeżdzę z dużą kadencją i było to dla mnie zbyt twarde przełożenie. Piasty masz pewno zbyt mocno skręcone albo zużyte. Te polecane hamulce shimano sa polecane bo są tanie i fabrycznie montowane w tanich rowerach prócz ceny i łatwego odpowietrzania to nic specjalnego ale do rekreacyjnej jazdy będą dobre. Dadzą radę pod tobą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...