Skocz do zawartości

[Koła] Jak wycentrować koło po wymianie opony i dętki?


juventusprzemek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Wymieniłem sobie dętkę i oponę w moim rowerze górskim (nie wiem na co najechałem) dziura na 4cm w dętce i oponie. Problem w tym, że po założeniu koła na dawne miesjce zeszło mi do prawej strony (rower odwrócony - widok od tyłu), że koło trze o ramę przy klockach hamulcowych (koło tylne oczywiście) . Czy da się to jakoś naprostować ? Kupiłem klucz do dokręcania szprych ale nie mam pojęcia które i jak kręcić ?

Pozdrawiam.

Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jechałem drogą i nagle trzask i powietrze uszło z dętki. Gdy wróciłem 5km  piechotą zdjąłem koło i obejrzałem oponę i dętkę. Na oponie znalazłem uszkodzenie dopiero gdy założyłem nową dętkę i napompowałem koło dziura na bocznej części opony  przy bieżniku.

Koło nie chciało już pasować przy włożeniu między klocki hamulcowe, no to je rozłączyłem ale po założeniu koła na widełki w te same miejsca okazało się, że trze o prawe ramię widelca. Wymieniałem już w rowerze miesjkim z przerzutkami  oponę i dętkę i nie miałem takiego problemu. Jak nic nie da się zrobić...a do tego serwisu cały rower czy tylko koło bo do Torunia albo Inowrocławia cięzko będzie mi zawieść sedanem cały rower?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To faktycznie trochę dziwna sytuacja. Jak obracasz kołem to trze w jednym miejscu? Jesli tak, to chyba rzeczywiscie wygięło się i jest niewycentrowane. Wtedy wystarczy, że samo kolo zawieziesz do serwisu. Ale sadząc po opisie problem moze być gdzie indziej. Jesli koło caly trze, to jest albo jest krzywo w ramie (środek opony pokrywa sie ze środkiem suportu/?) albo moze rurki ramy sie wygięły. A może oś piasty jest wygięta? Koło nie ma luzów na osi? Jak obracasz kołem, to piasta nie "pływa"?

Uszkodziłes bocznik opony, więc to raczej nie było przebicie. A może juz wcześniej koło tarło o ramę, przetarłes z boku oponę i detka wylazła przez dziurę i strzeliła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może coś w tym jest, że pękło w tym miejscu przy bieżniku. Po powrocie do domu zrobię kilka zdjęć i wybadam dokładnie co z piastą może to jest winowajca. W poprzednim rowerze po którymś już przejeździe przez dziurę góralem bez amortyzatorów pękła mi śruba w kole i kulki poleciały ale dętka i opona były całe, obeszło się bez centrowania. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wróciłem z delegacji a nie miałem jak zrobić fotek i tak teraz miałem czas:

Koło stabilnie kręci się na śrubie, widelce raczej na swoim miejscu, nie jeździłem na obcierającym kole bo nie było takiego przypadku.

Rozkręciłem koło , śruba prosta i nakrętka jedna  też. Chciałem odkręcić kasetę i wymienić może nowe wianki ale nie mam bacika, żeby ją odkręcić czy jest inny sposób (mam stary łańcuch - koło 50cm)?

Na zdjęciach widać mocowanie i opisany przeze mnie problem ocierania koła.

http://www.galerieallegro.pl/zdjecia/Galeria/3945671/1

http://www.galerieallegro.pl/zdjecia/Galeria/3945671/2

http://www.galerieallegro.pl/zdjecia/galeria/3945671/3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzywo wsadzone, nie ma raczej opcji żeby było tak scentrowane lub taka krzywa oś. Według mnie pewnie dokręczasz najpierw jedną a potem drugą śrubę- tak Ci się nie uda, musisz po dokręcać po trochu obydwie śruby a już najlepiej robić to dwoma kluczami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda na to, ze przy montażu dopychasz oś piasy do końca haków. Ale masz od strony napędu na hak ramy nałożony hak przerzutki. I domyślam się, że on jest "płytszy" tzn zaslania część haka ramy. (jak zdejmiesz koło to pewnie zobaczysz od środka, że hak przerzutki nie pozwala się osi cofnąć do końca haka ramy). I jak z drugiej strony dopychasz oś do końca haka to masz koło krzywo przykręcone. Zluzuj nakrętki mocujące kolo, ustaw oponę dokladnie w osi roweru (środek opony powinien trafiać w ten otwór na stopkę) i wtedy dokręć nakrętki. Ta od strony przeciwnej do napędu ustawi sie pewnie gdzies w połowie haka. gdybyś miał kłopot w jednoczesnym trzymaniu koła w osi i kreceniu nakrętkami (rownoczesnie) to możesz przyblokować kolo w pozycji wycentrowanej wkladając np 2 drewniane czy plastikowe kliny między obręcz/oponę a ramę po obu stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem i przenalizowałem wszystko wg waszych jakże cennych instrukcji, gdyż przed demontażem koła nie zwróciłem uwagi jak  było zamontowane. Dokręciłem jak na zdjęciu (przepraszam za jakość ale miałem najgorszy telefon ze sobą - służbową nokię 2330 - reszta na ładowarce) i jak napisał Garlock po równym ustawieniu koła względem otworu na stopkę koło ustawiło się w połowie haka (tego po drugiej stronie od kasety) i mam pytanie: Czy mimo solidnego dokręcenia mogę mieć obawy, ze się odkręci np. gdy będę jechał z dużą prędkością ?

post-178349-0-98096900-1409071811_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy mimo solidnego dokręcenia mogę mieć obawy, ze się odkręci np. gdy będę jechał z dużą prędkością ?

Nie ma obawy. Ale jeśli chcesz dodatkowo zabezpieczyć i ułatwić sobie na przyszlość ustawianie koła, to możesz zrobić małą "modernizację". Kup najzwyklejszy hak do przerzutki (najlepiej aluminowy)

hak%20002.jpg

Obetnij tę część z otworem (zeby zostały same widelki). Przykręć te widełki do ramy  . To da Ci opór dla osi koła i ustawi je w prawidłowej pozycji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja słyszałem też o takiej metodzie (jeżeli się ma v-brake'i i były dobrze wyregulowane to zadziała na pewno): wsuwasz koło w widełki, zaciskasz hamulce i je blokujesz w takiej pozycji (np.klamkę hamulca obwiązać jakimś drutem- chyba że można dokręcić tą śrubę w klamce hamulcowej), a na koniec po prostu dokręcasz koło :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przepraszam za kilkudniowe cichosza.

Dopiero teraz wróciłem do domu i pojeździłem rowerem niecałe kilkaset metrów i bang...

Koło mimo prawidłowego przykręcenia (śruby trzymają dobrze) zaczęło obcierać i wydaje mi się, że w taki sposób doszło do uszkodzenia opony i dętki przez obcieranie koła.

Pozostaje zapewne zakup nowej felgi bo ta jest już do niczego pomimo, że nie znam kraju produkcji mogę sądzić to Chiny (399zł w Biedronce) przerzutki Shimano- (po roku rozregulowały się ale nie mogę ich ustawić jak na filmach na YT- a ma już 1,5 roku) choć zrobiłem nim nieco ponad 2000km.

Jeżeli felga do wymiany prosiłbym bardzo o jakieś sugestie przy wyborze nowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...