Skocz do zawartości

[Przerzutki] Połączenie piasty wielobiegowej z korbą 2-rzędową.


ziGu98

Rekomendowane odpowiedzi

Witam! :)

Mam rower turystyczny z 5-biegową piastą. Jak to w tego typu rowerach, brakuje niekiedy biegu "pomiędzy". Mała elastyczność jest i już..

Obiło mi się o uszy kiedyś, że aby poprawić elastyczność takiego napędu można zastosować z przodu korbę 2 lub 3 rzędową, oczywiście do tego przerzutka na przód. Ale z tyłu potrzebny byłby napinacz łańcucha.

Dodam, że myślę kupić piastę 7 lub 9 biegową na tył, i do tego założyć to wszystko, o czym wspomniałem wyżej.

Moje pytanie, czy można coś takiego zrobić? I czy będzie to należycie spełniać swoją rolę?

Moim głównym celem jest uzyskanie większej elastyczności.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I sprawdż szerokość (grubość) zębatki w piascie. Do napedów jednobiegowych lub z przekładnią w piaście uzywa sie często łańcucha szerszego 1/8", a do przerzutek zewnętrznych węższego 3/32". Na zebatke od grubszego może się nie dać nałożyć łańcucha węższego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w mojej Sachs Pentasport bez problemu montuje zebatke na szeroki i wąski łańcuch (aktualnie 18 zebow). Aktualnie mam z przodu korbe Shimano R453 Octalink przerobiona na singiel 39 zębów. Też się zastanawiam nad daniem jednak 2 zebatek. Coś wydaje mi się że rozsądniej będzie kupić piaste Spectro7. Bo czasem brakuje posrednich przełożeń.

 

A Ty jakie masz aktualnie zebatki z przodu i z tyłu?

 

Aha wie ktoś jak bezboleśnie usunąć hamulec torpedo, bo teraz mam 3 hamulce a z tym torpedo to już kilka razy wybilbym sobie zęby bo zapominam ze mam nie kręcić do tyłu:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tyłu mam 18 zębów, a z przodu niestety nie wiem.. :/ Ale brakuje czasem, przełożenia między 3 biegiem a 4..

Miło, że ktoś szuka takich samych informacji jak ja :)

No właśnie z 3 na 4, też mam ten problem. Za duża wartość. Wydaje mi się że pusta piasta 7 będzie dobra. Bo według schematow dostępnych w necie to rozpietosc procentową biegów jest taka sama dla piast 3, 5 i 7 biegowych - dochodzą wartości posrednie ...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie mój drugi rower (zdjęcie w załączeniu) do jazdy miejskiej (bo mam jeszcze mocno zmodyfikowany Unibike Mission) to kupiony na Allegro za 49 zł rower Hercules na kołach 28. Większość rzeczy wymieniłem - np. korbę na wspomnianą R453 (korba szosowo-turystyczna na 3 zębatki). Piastę tylną sam rozmontowałem, wyczyściłem i skręciłem  - działa super ale przydałaby się lepsza manetka (do 7 biegowych Sachs/Sram są fajne obrotowe). No i planuję oddać do pomalowania bo różowy kolor ciut mi przeszkadza ;)

 

Wydaje mi się, że w pierwszej kolejności poszukam na allegro sprawnej spectro7 i wtedy zobaczę czy będzie odpowiadać :)

post-157902-0-46858400-1407844680_thumb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Możesz założyć nawet 4 rzędowa korbę

Nie wiem czy gdzieś taką znajdę :P

 

Założę korbę 3-rzędową. Tylko nie wiem z jakimi ilościami zębów wziąć. Potrzebuję czegoś, gdzie na najwyższym biegu z tyłu będę w stanie rozwinąć znaczną prędkość :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po dłuższych rozmyślaniach, podjąłem decyzję, że chyba kupię w zimie komplet kół i założę przerzutki zewnętrzne ;)

Wiem, że to najprostsze nie będzie, ponieważ nigdy tego nie robiłem, ale raczej dam radę :)

Ile polecacie zębatek na tył do jazdy turystycznej tylko po szosie? 

Dla mnie jazda turystyczna to prędkości ok 30-33 km/h ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ramię hamulca służy do tego, żeby oś się nie obracała podczas hamowania (popatrz na początek na czyste torpedo, z jednym biegiem - coaster brake hub). Tam jest takie sprzęgło w kształcie koralika (zdaje się, że po naszemu to "zabierak").

Podczas hamowania "koralik" przesuwa się w lewo, rozpycha klocki, które trą o wnętrze piasty i chciałyby się obracać, ale oś im nie pozwala, bo są o nią zahaczone, a ona sama jest przykręcona ramieniem do ramy. Jeśli urżniesz/odkręcisz ramię hamulca, oś będzie się obracać. Spowoduje to:

 

- rozkręcenie łożyska z lewej strony,

- odkręcenie nakrętki, która trzyma koło,

- prawdopodobnie uszkodzenie haków ramy.

 

 

Można oczywiście wywalić torpedo ze sachsa, ale to nie tak trzeba robić. Ramię hamulca ucina się na końcu całej roboty, a i to opcjonalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli któryś z biegów jest głośny, może to być oznaką wyszczerbienia kół zębatych na tym biegu. Zalecał bym rozebrać piastę i zobaczyć co jest przyczyną dźwięków.

Rozebrałem całą piastę, wyczyściłem. Jednakże na 1 i 7 biegu głośno terkocze. Jak jadę to czuję na korbie wibracje.

Zastanawiam się które zębatki odpowiadają za te skrajne biegi bo przyjrzałem się i raczej nie ma wżerów.

A może problem wynika z łączenia piasty Sachs z manetka Sram. Ale pozostałe biegi wchodzą ładnie bez terkotu. Ktoś ma pomysł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...