Skocz do zawartości

[KOŁO] Maksymalna asymetria szprych w kole


borsooq

Rekomendowane odpowiedzi

Właśnie zaplotłem swoje pierwsze koła w życiu.

 

Przednie na taniej piaście Joytech na kulkach, tylne na piaście pod hamulec rolkowy - Shimano RH-IM10 pod wolnobieg.

Obręcze - stare, odzyskane ze starego Krossa - marki... tak - Kross :) 26", alu, nie stożkowe - płaskie, normalne (srebrne, jeśli kogoś to obchodzi :)).

 

 

 

Obręcze w środku mają wymiar 540mm.

Piasta szerokość rantu - 54mm, całkowitą długość - 121mm, od lewej do rantu - 21 (może 22) mm i od prawej 54 mm. w środku - między rantami 55-56mm.

Zaplatane na 36 szprych, 3 krzyże.

 

Przednie wyszło ładnie na szprychach 264 - 265 (sam nie wiem. takie 264,5) mm.

 

Z kalkulatorów mi wyszło, że potrzebuję szprychy - lewa - 264, prawa 260. Kupiłem zamiast 260 -> 258, bo po wstępnym zapleceniu wydawało mi się, że będą za długie. Zaplotłem, koło wygląda OK, ale jest dość asymetryczne. Wliczając miejsce na wolnobieg - opona powinna iść po środku.

 

Czy takie zaplecenie jest poprawne? taka asymetria -> 6 mm w szprychach jest dopuszczalna?

 

Proszę o odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Asymetria jest dobra, jeżeli po wsadzeniu w ramę koło jest na środku :laugh: Żadne teoretyczne dywagacje nie nadają temu więcej sensu. Długość może się o tyle różnic, zależy to w zasadzie od obręczy - nie chcemy żeby szprychy kłuły dętkę. U mnie mam 5 mm różnicy prawe - lewe w tylnym kole, i różnica "wystawania" po naciągnięciu szprych jest około 1 mm. Nawet jakby wystawały o milimetr więcej nie ma to znaczenia, bo i tak chowa się wszystko w profilu obręczy. Od napędu normalnym jest, że szprychy są nieco mocniej naciągnięte, więc 2 mm mniej nie powinno w niczym przeszkodzić. Pamiętaj o równomiernym naciągu, bez tego koło będzie się krzywić.

Co do kalkulatorów, generalnie Sapim Spoke Calculator wylicza idealnie moim zdaniem, polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zaplotłem swoje pierwsze koła w życiu.

 

Przednie na taniej piaście Joytech na kulkach, tylne na piaście pod hamulec rolkowy - Shimano RH-IM10 pod wolnobieg.

Obręcze - stare, odzyskane ze starego Krossa - marki... tak - Kross :) 26", alu, nie stożkowe - płaskie, normalne (srebrne, jeśli kogoś to obchodzi :)).

 

 

 

Obręcze w środku mają wymiar 540mm.

Piasta szerokość rantu - 54mm, całkowitą długość - 121mm, od lewej do rantu - 21 (może 22) mm i od prawej 54 mm. w środku - między rantami 55-56mm.

Zaplatane na 36 szprych, 3 krzyże.

 

Przednie wyszło ładnie na szprychach 264 - 265 (sam nie wiem. takie 264,5) mm.

 

Z kalkulatorów mi wyszło, że potrzebuję szprychy - lewa - 264, prawa 260. Kupiłem zamiast 260 -> 258, bo po wstępnym zapleceniu wydawało mi się, że będą za długie. Zaplotłem, koło wygląda OK, ale jest dość asymetryczne. Wliczając miejsce na wolnobieg - opona powinna iść po środku.

 

Czy takie zaplecenie jest poprawne? taka asymetria -> 6 mm w szprychach jest dopuszczalna?

 

Proszę o odpowiedź.

 

Co to znaczy ze jest asymetryczne ? Sprawdziles "dish" (nie wiem jak po polsku sie nazywa) - odlegosc scianki obreczy od miejsca w ktorym os styka sie z rama powinna byc identyczna po obu stronach - to trzeba sprawdzic przy zaplataniu, bo na oko jest ciezko to stwierdzic...

 

Sam uzywam WAG-4 Park Toola, ale spokojnie mozna takie narzedzie zrobic samemu... W tylnym kole dlugosci szprych zawsze beda rozne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to znaczy ze jest asymetryczne ? Sprawdziles "dish" (nie wiem jak po polsku sie nazywa) - odlegosc scianki obreczy od miejsca w ktorym os styka sie z rama powinna byc identyczna po obu stronach - to trzeba sprawdzic przy zaplataniu, bo na oko jest ciezko to stwierdzic...

 

Sam uzywam WAG-4 Park Toola, ale spokojnie mozna takie narzedzie zrobic samemu... W tylnym kole dlugosci szprych zawsze beda rozne.

 

 

jeszcze nie sprawdziłem tego. Sprawdzę może jutro. Dam znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Asymetria w niczym w sumie nie przeszkadza ale koło powinno być po środku, zwłaszcza przednie. Jak byś miał idealnie dopasowane szprychy, koło by sie ustawiło samo. Teraz musisz je ręcznie ustawić i wycentrować. Browar w dłoń i miłej zabawy :P ( jak nie masz 18 lat to kubusia :D )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Pozwolę sobie dorzucić mały update.

 

Koło wycentrowali mi w serwisie, bo do mojej prowizorycznej centrownicy ze starego widelca się zwyczajnie nie mieściło. Efekt jest świetny, więc mogę śmiało powiedzieć, że asymetria rzędy 6mm na szprychach jest dopuszczalna.

 

Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to znaczy ze jest asymetryczne ? Sprawdziles "dish" (nie wiem jak po polsku sie nazywa) - odlegosc scianki obreczy od miejsca w ktorym os styka sie z rama powinna byc identyczna po obu stronach - to trzeba sprawdzic przy zaplataniu, bo na oko jest ciezko to stwierdzic...

 

Sam uzywam WAG-4 Park Toola, ale spokojnie mozna takie narzedzie zrobic samemu... W tylnym kole dlugosci szprych zawsze beda rozne.

Szprychy niekoniecznie muszą być różne, wiele dobrych piast ma lewy kołnierz mniejszy przez co szprychy są tej samej długośći. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...