Skocz do zawartości

[Serwis] Rock Shox Recon Silver TK Solo Air


inTro84

Rekomendowane odpowiedzi

  • 4 miesiące temu...

Panowie ostatnimi czasy zauważyłem, że blokada w moim RS XC 32 działa coraz słabiej (zablokowany nadal się ugina - po prostu robił się twardy). Po zdjęciu dolnych lag przestała działać w ogóle.

Zauważyłem też, że po zdjęciu takiego szarego pierścienia, który trzyma korek tłoka od spodu w prawej goleni korek ten został wciągnięty do środka lekko jakby tam jakieś podciśnienie panowało.

Czy to klasyczny objaw ubytku oleju i wystarczy dolać, żeby blokada wróciła czy spodziewać się niespodziewanego? Niestety nie zwróciłem uwagi, czy z prawej dolnej lagi wylało się jakoś więcej oleju niż zwykle...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Robię serwis w swoim Reconie Gold TK (2015) i po otwarciu komory powietrznej zdziwiło mnie to, że nie ma w niej oleju tylko smar. Wszystkie poradniki na YT czy choćby tutaj wypominają by wlać tam kilka ml oleju. Zerknąłem na najnowszy manual RS i tam też piszą tylko o smarze. Pozmieniało się coś w najnowszych modelach czy co? Zostawić ten smar czy jednak zalać olejem 15w?

W komorze (+) amortyzatora solo air powinien być tylko smar, bo olej po krótkim czasie spłynie sobie z komory (+) do komory (-) przez otwór wyrównawczy. Dlatego jest tam smar, a nie olej. Te kilka cm3 oleju, które pojawią się komorze (-) zmniejszą jej pojemność i spowodują zmianę charakterystyki pracy - pogorszenie czułości na małe nierówności. Im więcej oleju tam się dostanie, tym bardziej charakterystyka pracy amora będzie podobna do takiej, jak gdyby komorę (-) miał nie napompowaną.

 

Edytowane przez Kolmark
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

W komorze (+) amortyzatora solo air powinien być tylko smar, bo olej po krótkim czasie spłynie sobie z komory (+) do komory (-) przez otwór wyrównawczy. Dlatego jest tam smar, a nie olej. Te kilka cm3 oleju, które pojawią się komorze (-) zmniejszą jej pojemność i spowodują zmianę charakterystyki pracy

 

Generalnie masz rację i nie. Pod górny korek komory powietrznej nie wlewa się kilku cm3, a jedynie kilka ml (około 5) "oleju". Przy czym olej w cudzysłowie gdyż wlanie tam nawet 15WT to kiepski serwis. Jak słusznie zauważasz spłynie on przez o-ring. Przy czym jednak odpowiednia ilość nie wpłynie na charakterystykę pracy.

 

Daleko właściwsze (a nawet wskazane jak w starych, dobrych czasach RS) jest użycie Redrumu - robię tak podczas swoich serwisów. Jeśli nie ma Redrumu to polecam niebieski fluid Fox'a. Wespół ze smarem Military Grease (chyba najsensowniejszym do o-ringów) tworzy się wtedy doskonale smarująca mieszanka, która również spływa ale bez porównania wolniej - z reguły wystarczy do następnego serwisu. Wlanie oleju rzecz jasna nie zaszkodzi amortyzatorowi, jednak przy odpowiednim smarowaniu nie jest sensowne, ponieważ tworzy się wtedy relatywnie rzadka mieszanka i w niektórych przypadkach o-ring ma później gorsze smarowanie (gdy całość spłynie) niż byłby na samym smarze.  

 

 

 

Czy to klasyczny objaw ubytku oleju i wystarczy dolać, żeby blokada wróciła czy spodziewać się niespodziewanego? Niestety nie zwróciłem uwagi, czy z prawej dolnej lagi wylało się jakoś więcej oleju niż zwykle...

 

Jeśli blokada puszcza, to dolanie oleju nie pomoże - najczęściej trzeba wymienić o-ring w dolnym tłumiku uszczelniający szaft. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Daleko właściwsze (a nawet wskazane jak w starych, dobrych czasach RS) jest użycie Redrumu - robię tak podczas swoich serwisów. Jeśli nie ma Redrumu to polecam niebieski fluid Fox'a.

 

Kilka dni temu robiłem serwis swojego Recona, i zamiast lać 15W który spływa (nie wiem jak szybko, ale po roku nic nie ma)  wlałem Millers Assembly Lube (rzekomo odpowiednik Red Rum?), jakby nie było tania alternatywa bo 30ml kosztuje 10zł. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Rock Shox RedRum - na jego temat krąży w sieci wiele teorii spiskowych,  to produkt firmy MAXIMA i jest to smar typu Assembly Lube, wykorzystywany przy składaniu np. silnikach w samochów wyścigowych (korbowody itp) do zmniejszenia tarcia przy pierwszym rozruchu aby się nie zatarły, zawiera dużą ilość dodatków Anti Wear które chronią przed zużyciem "

 

 

Ciężko powiedzieć, trzeba by mieć laboratorium do badania w domu :D

Jakby nie było jest bardzo lepki i powinien sprawdzić się bardzo dobrze. 

Edytowane przez lucass3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Tak jak pisałem zrobiłem serwis swojemu Reconowi - standardowy serwis dolnych goleni i przy okazji wyjąłem jedną podkładkę by zwiększyć skok, więc rozebrałem także sprężynę. Widelec wydaje się działa dobrze, ale co jakiś czas zdarza mu się, że nie odbije do końca tzn. golenie wysuną się tylko na jakieś 70-80 mm i żeby odzyskać skok trzeba je ręczne rozsunąć (nie wymaga to dużej siły). Po rozsunięciu przez jakiś czas znów działa dobrze, ale w nieregularnych odstępach znowu się zapada. Przy rozsuwaniu odnoszę wrażenie, że coś się tam blokuje, słychać lekkie pyknięcie i potem jest ok. Będę rozbierał wideł, ale chciałem zaczerpnąć informacji na co zwrócić uwagę i co może być tego przyczyną by ewentualnego problemu nie przegapić. Ma ktoś jakiś pomysł co mogło się stać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

A Co się mogło stać, zassał sie. W DA mamy oddzielne komory koniec kropka, nie może sie nic zassać, a gdyby nawet łatwo to wyregulować. W SA w reconach mamy zawór na górze. Otwiera sie on przy pełnym rozciągnięciu. Więc jeżeli z jakiejś przyczyny komora negatywna uzyska spore ciśnienie, np uszczelki już nie pierwszej świeżości, a przy dobijaniu widelca w komorze pozytywnej ciśnienie rośnie lawinowo i może sie część przedostać do negatywa, owe ciśnienie nie znajdzie drogi powrotnej, póki się nie wyprostuje widelca.

 

To odpowiada twojemu opisowi. Czemu w negatywie sie zbiera ? Zapewne uszczelki, może między komorowa, może ta w zaworku. Proponuję serwis komory powietrznej. Na twoje nie szczęście zawór SA jest nie rozbieralny. Jak będą z nim kłopoty, to jest problem. Ja go rozbierałem i naprawiałem, to wiem jak to wygląda :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć.

Poproszę Was o poradę.

Jak powinien prawidłowo działać ten amor?

Czy da się go ustawić tak aby "wybierał liście", czy to za toporna konstrukcja?

 

Jest to mój pierwszy powietrzny amortyzator i nie mogę go prawidłowo ustawić.

Mam jakieś 93kg wagi. Amortyzator ma zrobiony serwis wg powyższego posta. Wszystko działa prawidłowo, trzyma ciśnienie, tłumienie działa, blokada blokuje. Świeży olej w tłumiku, goleniach, gąbeczki nasączone i czyste, w komorze powietrznej odrobina oleju, chodzi w pełnym zakresie ruchu (jak go zmuszę). Wszystkie części w środku amora śliskie aż mi z rak wypadały.

 

Ale jest bardzo sprężysty, jak mocna sprężyna. Musze użyć siły aby przełamać pierwszy opor. W terenie reaguje ale topornie. Ne widzi mniejszych nierówności.

Ciśnienie zalecane to chyba 90-120PSI, Ja mam okolo 80PSI i jest raczej twardy. Jak zmniejszę to gubi skok.

W czym problem?

 

 

Jeszcze jedna sprawa.

Sama komora powietrzna jakby wytwarzała ciśnienie i podciśnienie (jak ruszam tłokiem) tak ma być? Oczywiście przy braku ciśnienia - czyli co, jest szczelna? 

W momencie składania w całość tłok już nie daję się wcisnąć do końca bo wypycha go podciśnienie które samo się wytwarza.

Dla tego nie mogę dobić amora, zostaje mi około 1cm.

Edytowane przez Spascmar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam problem z moim Sektorem. Bliźniacza konstrukcja do Recona, więc może znajdę tu odpowiedź.

 

Zrobiłem serwis podstawowy, tj. dolnych goleni. Po złożeniu amor zaczął stukać dokładnie tak, jak na tym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=lBkx9eIBFMs (film stąd: http://nieoceniam.pl/testy/ramy-i-rowery/giant-trance-3-27-5/#comment-224 )

 

Postanowiłem wobec tego przeserwisować górne golenie ale po złożeniu problem nadal występuje. Ktoś coś wie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojawił się mały problem.

Przestało działać mi pokrętło tłumienia odbicia - kreci się luźno do okoła.

Na pewno nie zepsułem tego mechanicznie, po prostu zaczęło się lekko kręcić, bez oporu w każda stronę.

Trzpień pokrętła jest ok.

 

Ktoś miał cos takiego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Mod Team

 

 

Zrobiłem serwis podstawowy, tj. dolnych goleni. Po złożeniu amor zaczął stukać

Czyli zdjąłeś tylko dolne golenie i zaczęło stukać ? Najprędzej stuka korek w soloair, tylko nie wiem jaja sprężyna jest w ty sektorze. Tam jest korek zamykający goleń i ma on mieć sprężynę falistą, taką podkładkę. Ona może stukać.

 

Zdejmij golenie i sprawdź w której goleni stuka.

 

 

 

Przestało działać mi pokrętło tłumienia odbicia - kreci się luźno do okoła.

Prawdopodobnie sie coś urwało w tłumiku. To bardzo prosty tłumik, zalecam wyjęcie i dokładne obejrzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam, kupiłem używany rowerek z amorkiem Rock Shox SL Solo Air 100mm. Z kodu wychodzi że to 2009 rok. Podejrzewam że nigdy nie były wymieniane uszczelki i moja prośba czy pomoże mi ktoś dobrać komplet uszczelnień do niego oraz olej ?? Gdzie to mogę dokupić ? jakieś linki :) dokładnie taki http://wwww.katalogrowerowy.pl/produkt.php?id_produktu=2269&kr=2009

Edytowane przez ppadol1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podejdą każde uszczelki od rock shox'a 32 np. http://allegro.pl/rock-shox-uszczelki-kurzowe-i-olejowe-32mm-reba-i6273577979.html

Oleje możesz kupić na allegro albo w lokalnym sklepie, do tłumika olej rock shoxa ma lepkość 16.10 cSt@40°C, do dolnych lag 43.90 cSt@40°C.

W tłumiku lepiej żeby lepkość była z grubsza zachowana więc możesz kupić np. 

Bel Ray Fork Oil 5W http://allegro.pl/bel-ray-fork-oil-5w-1l-gratis-i6158476033.html

Motul Fork Oil 5W http://allegro.pl/motul-fork-oil-expert-5w-1l-i6196189732.html

Agip fork Oil 5W  http://allegro.pl/agip-fork-olej-do-lag-amortyzatorow-5w-1l-slask-i5301571973.html

Motorex racing fork oil 2,5W http://allegro.pl/motorex-olej-do-amortyzatorow-2-5w-1l-rowertour-i6185484471.html

Bel Ray HVI 5W http://allegro.pl/olej-bel-ray-hvi-5w-racing-amortyzatory-gazowe-i5980913120.html

 

Ostatni klasowo najlepszy, Agip najtańszy, ale tak naprawdę w otwartym tłumiku nie poczujesz różnicy - wiele razy to testowaliśmy i niestety nikt jakoś nie potrafił stwierdzić gdzie jest lepszy olej ;).

 

Do dolnych lag lepkość nie jest aż tak ważna, więc możesz zastosować niemal każdy olej 10-15W np.

Agip http://allegro.pl/agip-fork-oil-15w-1l-olej-do-lag-amortyzatorow-i5213250705.html

Bel Ray http://allegro.pl/bel-ray-fork-oil-15w-1l-amortyzatory-i6258913441.html

Motorex http://allegro.pl/motorex-fork-oil-10w-1l-amortyzatory-i6274079425.html

 

Na uszczelki smar od (moim zdaniem) najlepszego np.

Elube http://sklep.smary.elub.pl/produkt/elube-hybrid-fork-grease-smar-do-amortyzatorow-10ml

Slickoleum http://rowerowy.com/sklep/narzedzia-serwis/serwis-amortyzatorow/oleje-smary/prod/slikoleum

pm military http://allegro.pl/smar-pm600-rockshox-30g-grase-military-i6304292237.html

 

Edytowane przez Fonika
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o serwis rowerowy to w Krakowie dzwoniłem do kilku serwisów i otrzymywałem takie odpowiedzi że mi włosy na głwie stawały nie tylko od cen, w jednym mi powiedzieli że jak przyniosę amor, oleje i uszczelki to mi za 150zł wymienią :) Postanowiłem więc za to się zabrać sam. Z uszczelkami kurzowymi i olejowymi nie ma problemu zmierzyłem golenie i mają 32mm wiec podejdą każde 32mm, problem są pozostałe oringi. Chciałbym je wymienić, dodam że amor działa, nie cieknie i trzyma ciśnienie tylko że po nakrętkach widać że  nie były nigdy odkręcane, więc nic nie robione od nowości. Nie chce rónież na nim jeździć żeby go nie zatrzeć gdyby było coś nie tak :) Nie mam możliwości rozebrania go i dopiero zamówienia, chciałbym zamówić wszystko i zrobić za jednym zamachem :) Jest w nim system Solo Air więc ciekawe czy nie podejdą te: http://allegro.pl/zestaw-serwisowy-rock-shox-reba-solo-air-i6280096168.html     Za oleje dziękuję.

Edytowane przez ppadol1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Solo airy różniły się nieco między modelami i rocznikami więc to raczej loteria, lepiej wyciągnąć o-ringi, zanieść do sklepu z uszczelnieniami i dobrać.

Co do uszczelek kurzowych to nie zawsze jest to takie oczywiste, ponieważ bywa, że mają inną średnice zewnętrzną, ale akurat z rsami nie ma problemu.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...