Skocz do zawartości

[klucz dynamometryczny] Jaka firma, jaki zakres ?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Chcę kupić klucz dynamometryczny tylko mam pytanie , jakie firmy polecicie , jaki zakres Nm do roweru ?

W necie znalazłem np. 6-30 , 10-80 , 19-110 , 40-210 Nm

Pewien mechanik polecił mi firmę Jonnesway , nie polecał natomiast Yato , Top Tools.

 

Jakie są Wasze opinie, propozycje ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry byłby klucz z zakresem praktycznie od 0Nm do okolo 50Nm. Chyba większych sił w rowerze nie potrzeba. Największe momenty wymagane są zazwyczaj w obrębie korby, lub jak poprzednicy wspomnieli paru innych miejscach, coś ponad 40Nm. Większość to małe wartości 5-10-15Nm i tu moim zdaniem klucz może być najbardziej przydatny zwłaszcza osobie której brak wyczucia i delikatności :)

Właściwie bez klucza dynamometrycznego można sobie poradzić przy serwisie roweru. Przydatny może być natomiast przy konstrukcjach karbonowych itp gdzie łatwiej przesadzić przy dokręcaniu.

Czyli z tych wartości które podałeś to te 6-30Nm byłoby optymalne, przynajmniej ja bym poszedł w tą strone..

Co do producenta to się zbytnio nie będę wypowiadać. Myślę że cena może być tu wyznacznikiem jakości i dokładności ale mogą być też wyjątki jak od każdej reguły..

Ja mam od lat (prawdopodobnie Mannesman, mogę się mylić) za okolice 140pln plus grzechotka 1/2 " gratis/niespodzianka. Zakres 10-210Nm. Kupiłem do auta. Na ile jest dokładny ciężko mi powiedzieć. Raz zdarzyło się że miał tendencje do przeciągania najniższych momentów, potem wróciło wszystko do normy. To było po tym jak go pożyczyłem i możliwe że ktoś dokręcał coś na chama poza jego zakresem, ewentualnie osoba która miała z nim problem nie zwróciła uwagi czy zakres się przypadkiem nie przestawił...

na pewno im większy zakres bedzie obsługiwać taki klucz to będzie mniej dokładny.

I przydatną rzeczą może być blokada regulacji siły dokręcania, zwłaszcza jeśli ta znajduje się w rękojeści. Bez blokady łatwo przez nieuwagę zmienic zakres. U siebie właśnie nie mam takiego udogodnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze kilka pytań :

 

1.Co dokręca się najmniejszą a co największą siłą i jakie to wartości, to dobiorę zakres ?

Dodam, że pomyślałem o kluczu przy okazji planowanego serwisu amortyzatora - Reba.

 

Co do zakresu to znalazłem dwa modele, jeden ma zakres 6-30 a drugi 10-210 , oba dobrych firm, tylko czy ten drugi nie będzie "oszukiwał", szczególnie w dolnym zakresie ?

 

2. Jak dokręcić pedały SPD, tam jest ampul (imbus) ?

 

3. Czy kasetę trzeba koniecznie dokręcać odpowiednim momentem ? Może to lamerskie podejście ale dokręcam z wyczuciem a resztę zrobić powinien łańcuch ;-)

 

p.s. Klucze skompletowałem przy okazji składania roweru, czyli do kasety, łożysk w korbie, bacik do odkręcania kasety itp. plus oczywiście te co mam, czyli komplet imbusów, nasadowych itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W necie znalazłem np. 6-30 , 10-80 , 19-110 , 40-210 Nm

 

Żaden z nich.Coś w tym stylu :

 

 

http://www.bike-discount.de/en/buy/torque-wrench-set-2-24-nm-incl.-7-bits-30385/wg_id-542

 

Ryzyko jest tylko przy małych momentach.Kasetę,czy korbę przekręcić to trzeba uczestnika Mam Talent.

Jakość klucza - zależna od budżetu,przesadzać nie ma sensu.

Pedały dokręca się lekko.

Na prawie wszystkie gwinty w rowerze - smar.Loctite-y i podobne w zasadzie tylko w amortyzowanych ramach.

Suporty wciskane-oddzielne zagadnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam klucz przytoczony powyżej (post #7). Jest ok. Ale taki, który łapie momenty 40-60 Nm też przydałoby się mieć. Dla długiego ramienia moment 40Nm wcale nie jest duży i dokręcaniem "na oko" zwykle się przesila (np korba).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze kilka pytań :

 

1.Co dokręca się najmniejszą a co największą siłą i jakie to wartości, to dobiorę zakres ?

 

2. Jak dokręcić pedały SPD, tam jest ampul (imbus) ?

Ad 1. Najmniejsze momenty (1-3 Nm) to małe śrubki przy przerzutkach itp

3-5 Nm  to kółka przerutek, śrubka mocująca hak do ramy, srby mostka sterów, sruby do przykrecenia tarcz

5-10 Nm śruby trzymajace linki, sruba mocujaca przerzutkę...

10-20 Nm srby mocujace blaty

powyżej 20 NM, suport, korba, kaseta/wolnobieg

Wartosci momentów znajdziesz np. w instrukcjach obslugi shimano (do ściągnięcia z netu)

Ze wzgledu na rozpietość momentów bedziesz potrzebował raczej 2 kluczy. Mniejszy bedzie miał pewnie trzpień 1/4" a większy 1/2" (ew. 3/8"). I w zaleznosci od tego potrzebujesz odpowiednie nasadki lub przejściówki.

 

Ad 2. Nasadka nasadowa imbusowa. Taka jak te w zestwie zalinkowanym powyżej W zależnosci od potrzeb dluga lub krótka.

 

I pamiętaj, że klucz dynamometryczny to precyzyjne narzędzie pomiarowe. Uzywaj go tylko do ostatecznego dokręcania odpowiednim momentem a nie zamiast grzechotki. Nie przeciągaj klucza poza zakres. Po użyciu rozkrecaj go na najmniejszy moment żeby sprężyna się nie odkształciła. Formalnie klucze te powinno się co jakiś czas legalizować, ale to w warynkach amatorski raczej przerost formy nad treścią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Klucz dynamometryczny do roweru nie jest konieczny ,w miare doświadczony majsterkowicz ma raczej czucie w ręce w zależności od dźwigni

Żeby stosować właściwy (zbliżony) moment, trzeba mieć punkt odniesienia. Skąd go ma się mieć, skoro wcześniej nie pracowało się z kluczem dynamometrycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kluczy dynamometrycznych "dla ludu" załączam mój post, który popełniłem na pewnym forum motocyklowym:

 

 

Było już o śrubach, było o momentach, było o wyczuciu w łokciu i o klejach do gwintów. Teraz będzie o kluczu dynamometrycznym, o tanim kluczu zakupionym na znanym aukcyjnym portalu. 

Trochę o kluczach dynamometrycznych. Jak wiadomo lub nie wiadomo najtańsze klucze dynamometryczne to metalowe pręty ze skalą. Działają wychyłowo i kosztują < 30pln. Następna grupa to już "prawdziwe" klucze dynamometryczne w cenie ok 100pln. Mają pokrętło na rękojeści, zazwyczaj bardzo szeroki zakres i najczęściej, dla zwabienia klienta są "niemieckie". Ludzie piszą, że to szajs totalny i się nie nadaje. Następna grupa to klucze półprofesjonalne. Są podobno lepsze od "niemieckich". Cechą charakterystyczną tych kluczy jest to, że nie nadają się do warsztatu, a dla niedzielnego dłubacza amatora są zbyt drogie, bo kosztują ok. 300-600pln. Kolejna grupa to sprzęt profi. Wiadomo, to przynosi chleb, kosztuje, ma działać, być serwisowalne itd. 

Jako, że lubię rozebrać pół samochodu lub cały motocykl, a potem to złożyć, nabyłem kiedyś klucz dynamometryczny klasy wywołującej politowanie osób rzekomo rozeznanych w temacie. Używany jest przez ponad 2 lata, kosztował nie pamiętam ile ale obecnie kosztuje < 100pln. Jest to Unitec AZ-200, oczywiście "germany sdjełano". Zakres 10-210Nm, czyli absurdalnie dużo, wręcz nierozsądnie. Przebieg klucza i zastosowanie amatorskie. Składanie motocykla, świece zapłonowe, koła, nakrętki półosi, naciąg łożysk, montaż zawieszenia auta, korby w rowerze i takie tam podobne akcje. 

Oczywiście używając tego klucza miałem pełną świadomość, że się sam oszukuję ale liczyłem na to, że przynajmniej śruby będą jednakowo dociągnięte, a to też już coś jest. Trafiła mi się okazja sprawdzenia tego klucza dynamometrycznego na wzorcowanym przyrządzie do wyznaczania charakterystyk kluczy dynamometrycznych. Zabrałem się do roboty. Teraz sedno sprawy. Pomiary wykonałem 2x. 


Oto wyniki: 

Nastaw pomiar 1 pomiar2 

10 13.35 13.85 
20 23.24 22.38 
30 34.15 33.06 
40 42.65 42.86 
50 49.77 52.45 
60 60.60 59.51 
70 70.13 69.10 
80 79.96 79.52 
90 89.93 89.31 
100 101.02 99.26 
110 109.58 109.52 
120 123.56 118.79 
130 130.71 130.38 
140 142.68 137.00 
150 152.85 149.77 

Pomiar kończy się na 150 Nm, bo taki jest zakres przyrządu. Czy warto kupić taki klucz icon_question.gif To zostawiam każdemu do własnej oceny. Przed pomiarem sądziłem, że jak się zmieści w 20% to będę zadowolony. W czasie pomiarów opadła mi szczęka. Dodam jeszcze kilka uwag. Odchyłki w góre w zakresie do 40 Nm wynikają z bezwładności klucza i ręki, mechanizm klikał w odpowiednim momencie ale jego masa powoduje, że mimowolnie jeszcze się dociąga troszeczkę z rozpędu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ja mam klucz Hans 5-25Nm, w opakowaniu był certyfikat (kalibracja) z numerem klucza. Wyglada dobrze, sprawuje sie dobrze, czy dokładny nie mam pewności, ale po śrubie amora, która zawsze po dokręceniu jest w tym samym miejscu twierdzę, że przynajmniej trzyma nominalne wartości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

ja mam bardzo podobny 2-25Nm i w podobnej cenie, tylko nazy nie pamietam , co do bledu pomiarowego ( jezeli tak to moge nazwac) to nie wiem ile wynosci , na pewno nie jest to Hi end klucz ale lepszy niz nic.

mialem ostatnio tylko gdzie :-)  pdf  ze strony specialized z wszyskimi warotoscimi  Nm do ich rowerow i komponentow.

pare razy mialem co skrecone za mocno lub wydawalo sie za mocno a tu z Kluczem Nm okazywalo sie ze nie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Odkopię nieco temat, ponieważ postanowiłem sprawić sobie w końcu klucz dynamometryczny.

O ile do mniejszych sił, zakupiłem Mighty, mam nadzieję, że domowych zastosowań się sprawdzi, o tyle myślę o jeszcze jednym z zakresem 35-50 do kasety i przede wszystkim suportu. 

Na allegro przewija się np. coś takiego :

 

http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny-35-310-nm-1-2-klucze-w-wa-i5080276645.html 

 

Myślicie, że wart zainteresowania? Duży zakres i niska cena nic dobrego zdaje się nie wróżyć niestety - miał to ktoś w rękach? Ewentualnie co z droższych w podobnym zakresie polecalibyście?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Masz na myśli ten:

http://allegro.pl/show_item.php?item=5080276645   ??

 

A gdzie chociażby na kolanie wypisana notatka o kalibracji itp. Nie kupiłym takiego taniego gówna. Wolałbym kręcić reką niż takim mało pewnym kluczem. Efekt ten sam. IMO poczekaj, odłóż i kup któryś z Proxxon'ów MicroClick

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie na tych tanich kluczach nie ma co polegać jeśli chodzi o trwałość a co do dokładności to na poprzedniej stronie jest mini test i widać z niego że są w miarę dokładne w środku zakresu i nie grzeszą dokładnością na jego skrajach.

Także jeśli miałbym coś kupować po taniości do roweru to bym wybrał coś w tym stylu:

http://allegro.pl/bass-polska-klucz-dynamometryczny-3-8-13-108-nm-i4987347390.html

Jest też pod innymi nazwami np. Vorel. Choć grzechotka wygląda jakby się miała za chwilę rozpaść :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...