Skocz do zawartości

[koła] Fulcrum Red Metal 10 - problem piasty, waga


zibra

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Użytkuję jakieś 2 lata koła z tematu. Zauważyłem, że tylna piasta wydaje podczas kręcenia odgłosy jak na tym filmiku - jakby crobotanie. Koło jednak się kręci dobrze.

 

 

Pytanie czy da się jakosś tą piastę rozebrać w domowyc warunkac? W komentarzac do filmiku ktoś pisze, że taki odgłos to nic strasznego.

Inną opcją, która przyszła mi do głowy jest wymiana tylnej piasty oraz szpryc. Koła nie należą do specjalnie lekkic i może wymiana elementów w napędowym byłaby wskazana? Piasta ma przejecane kilka tysięcy kilometrów.

Jeżeli miałbym oprzeć się na obręczy Fulcruma to jakie elementy zastosować? Same szprycy i piasta zrobią różnicę? Moja waga to z wyposażeniem ok. 90kg. Lekki teren i lekkie warunki jazdy przeważają.

Mocowanie na tarcze na 6 śrub. Kaseta XT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakbym jeszcze wiedział jak:) Nie wiem czy muszę mieć zapasową część do tej piasty, a jeśli tak to ponoć części są drogie. No cyba, że jest na to gwarancja? 2 lata jeszcze cyba nie minęły.

Tak w ogóle to koło ma 24 szprycy i nie wiem jaką piastę zastosować jeśli trzebaby ją wymienić. Większość ma 32 otwory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W red metal 5 od strony kasety w ośkę trzeba było włożyć imbusa 5 czy 6 i odkręcić i tak się dostaniesz, ale być może to któreś łożysko w bębenku bo są mocniej obciążone. Nie są tanie te łożyska dwa coś 100,- :/  wertykalu coś takiego mają, a zastąpić nie ma czym bo mają nietypowe wymiary http://www.wertykal.com/pl/p/Lozysko-bebenka-do-piast-Fulcrum-Red-Metal/1595

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak w 10, bo sa tańsze niż 5 (ogólnie to już raczej w ogóle niedostępne), ale znalazłem taki filmik:

 

 

Na czym polega konserwacja? Ściągnięcie tego bębenka i oczyszczenie całości? Czy też muszę wybijać łożyska jak ten gość? Nie mam takic narzędzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Na filmiku są rozbierane koła szosowe, a sposób mocowania osi jest nieco inny niż w RM10. Zacząłbym od wyczyszczenia całości i , po zdjęciu plastikowej osłony kulek, nałożenie nowego smaru do łożysk. Zaznaczam,że może to pomóc,ale nie musi. 

Zresztą ,po zdjęciu bębenka, możesz sprawdzić namacalnie,czy łożyska się równo toczą, czy też jest wyczuwalna nierówna praca łożyska. 

 

 

Czy też muszę wybijać łożyska jak ten gość?

Tak. 

Przyrząd widoczny na zdjęciu można zastąpić nasadką odpowiedniego rozmiaru lub też wykonać przyrząd samemu. 

ximg_1958.jpg

Procedura wymiany będzie podobna jak w przypadku innych piast.

http://www.bike-service.pl/index.php/serwis/9-wymiana-lozysk-w-piascie-novatec-nt-dh41sb

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki, można na was liczyć.

W sumie po prawie 2 latac warto zajrzeć;) Obawiam się tylko poskładania/wbicia całości z powrotem i być może dam tylne koło do serwisu.

Generalnie konserwacja takiej piasty ogranicza sie do wyczyszczenia i przesmarowania co jakiś czas, a w najgorszym wypadku do zakupu nowyc, nietanic łożysk?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Dokładnie.

A propos łożysk... do swoich Fulcrumów RM3 przymierzam się do zakupu łozysk już jakieś dwa lata ( jedno trochę chrobocze),ale po przesmarowaniu i skręceniu jakoś nie widzę potrzeby.

Informacyjnie dodam,ze mają prawie cztery lata i jakie 15kkm najechane na oryginalnych łożyskach- co jakiś czas smaruję i jeżdżę. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno odnośnie łożysk.Ponoć najlepsze z nic to łożyska ceramiczne. Oficjalne dla Fulcrum są orrendalnie drogie:

 

http://veloart.home.pl/pl/c/zestawy-lozysk-ceramicznych-do-kol/191

 

Pytania:

 

1. Czy one pasują do modelu RM10

 

2. Czy ktoś próbował znaleźć zamiennik w firmie zajmującej się wytwarzaniem takic łożysk, np.

 

http://lozyskaceramiczne.pl/index.php?cPath=3

 

Niekoniecznie tylko w odniesieniu do kół Fulcrum?

W końcu nie robią tego kosmici, a może warto? Przynajmniej same kulki, bez ceramicznej bieżni?

 

Jak dobrze wyczytałem w bieżni znajduje się po 17 kulek o wielkości 5/32. Na stronie można takie kupić po 2.56 sztuka, co nawet przy ilości 60 sztuk (jak na stronie veloart) daje nam 156zl a nie abstrakcyjne 1100zl :D A potrzebne są 34 sztuki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj zaniosłem koło do "dobrego sklepu rowerowego" na serwis piasty.

Dziś koło odebrałem - Pan powiedział, że łożyska są maszynowe i nic z tym nie zrobi, natomiast całość w środku była czysta. Generalnie wszystko sprawdzili i nie było nic niepokojącego natomiast zdziwienie wzbudziła budowa ośki - zebrało się konsylium w 3 osobac do debaty nad piastą.

Ponoć oska między łożyskami standardowo jest grubsza i na tej grubszej części opierają się łożyska. Tutaj było na odwrót i Panowie nie wiedzą oco codzi i jak to działa. Za odgłosy obwiniają być może poluzowaną ośkę, ale pierwszy raz widzą taką budowę i nie majstrowali gdybając. Myślałem, że w serwisie rozbiorą maszynówki i przesmarują, ale tak się nie stało. Nie wiem czy maszynówekw serwisac nie tykają czy też tak trafiłem, a może wizualnie nie było potrzeby tego sprawdzać - jak myślicie?

Zapłaciłem 20zł za miłą obsługę i przejęcie się problemem, ale po przyjściu do domu i zamocowaniu koła w rowerze okazało się, że dźwięk wydobywający się z piasty jest jeszcze bardziej uciążliwy. Od głucego szumienia sugerującego wyrobione łożyska? po odgłos jakby coś latało w środku.

Filmik pokazowy:

 

https://www.dropbox.com/s/utnesa86n73a6fc/20140423_185650.mp4

 

Co jest grane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ośki w fulcrunach są fajne i nie takie straszne jak się wydaje, a jak się im nie chciało otwierać łożyska i dać trochę smaru no to i dalej kulki tłuką się.  Wystarczy palcem pokręcić łożysko i wyczuje się czy pracuje dobrze, równo czy jest już wybite i tylko nadaje się do wymiany, ale zawsze na początek można zdjąć zabezpieczenia kurzowe i dać smar i wtedy zobaczyć czy pomoże czy nie , a taka robota to tylko robota dla roboty w sumie nic nie wnosi i niczego nie poprawia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak coś hałasuje to na 99% łożyska dogorywają,trzeba wymienić.Albo reanimować,tak jak radzi Kot. Z Fulcrumami jest taki zgryz,że mają nietypowe łożyska.Panowie z serwisu o tym wiedzą i się nie podjęli :) Tu masz linka do manuali,może coś znajdziesz http://www.fulcrumwheels.com/en/documents

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła mają 2 lata, a rower nie był użytkowany w specjalnie trudnym terenie - pomijając ten "serwis" podczas gdy nie było syfu w środku to czy łożyska mogły sobie ot tak paść i odgłosy są spowodowane na 100% przez nie?

Lopez już mi podawał link do łożysk i wymiary: 28x12x8. 

Tylko po co kupować niby firmówki jak to tylko zwykłe łożyska? Przecież można je kupić w jakimś zakładzie zajmującym się ic produkcją?

W katowicac jest jakis sklep bodajże na Witosa - muszę tylko znać dokładne dane, wymiary łozysk, żeby kupić identyczne. Co mi jest potrzebne? Tylko te wymiary, które podał Lopez?

Katalogi Fulcruma przeglądałem i dla modelu RM10 pokazane są tylko obręcze i szprycy, a nie jestem na 100% pewien czy jest wszystko identyczne jak np. w modelu RM5? Na ebay widziałem inne oznaczenie co jeszcze bardziej zbiło mnie z tropu - inne wymiary:

 

http://www.ebay.pl/itm/CUSCINETTO-MOZZO-FULCRUM-RM0-008-HUB-SEALED-BEARING-32X20X7-/371040341830?pt=Ricambi_per_biciclette&hash=item5663ba4f46&_uhb=1

 

Niby jest po RM 0, a nie D, ale muszę mieć 100% pewność co ewentualnie zamówić.

 

EDIT: W krótkim opisie RM10 w katalogu producenta wyraźnie jest napisane, że model na tył to RMD-010, a RMD-008 to komplet na przód (strona 29 katalogu o kółkac). Mam rację?

tutaj jest zakład blisko mnie, ale nie wiem jakie wartości w zapytaniu wpisać, żeby odpowiadały tym RMD-010. Wiem tylko, że one mają wymiary 26x12x8 i co odpowiada za co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprościej zadzwoń do wertykala i zapytaj czy te co oni mają do R5 i R7 będą pasować do R10 z tego co jest na pudełku po łożyskach, bo kupiłem u nich dwa jest symbol 4-RM0-009  i wymiary 28x19x5


A najlepiej dla pewności rozkręcić piastę i sprawdzić napis na łożysku. Na R5 i Zoone jest 7149788 S&S i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://sites.google.com/site/lozyskasoter/zapytanie

 

Może spytać o zrobienie w zakładzie? To może kosztować grosze, a przy okazji mógłbym zamówić dla zainteresowanyc. Muszę tylko wiedzieć co odpowiada za średnicę zewnętrzną, wewnętrzną i szerokość łożyska z tyc danyc 26x12x8? Jak wypełnić te pola?

Zamiast 100zl za parę może wyjdzie 20zl?:)

RMD-010 - myślę podobnie jak durnykot, że to na 100% te potrzebne, zresztą tak samo mówi katalog.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim musimy ustalić jaki ma Pan system mocowania tarczy hamulca w swoich kołach.

Jeśli jest AFS to faktycznie będzie potrzebne jedno łożysko o symbolu RM0-010 i łożysko o symbolu RM0-008.

Natomiast jeśli jest to system mocowania6śrub to potrzebuje Pan dwa łożyska RM0-008.

RM0-010 - 129zł/szt

RM0-008 - 39zł/szt

Ewentualnie może być potrzebne łożysko do bębenka(2szt) - symbol RM0-009 - 47zł/szt

 

Taką odpowiedź dostałem błyskawicznie z Wertykala. Najlepiej kupić komplet co daje minimum 200zł, a za tyle można kupić nową piastę pod 24 otwory Novateca czy Rotoz na ebay - nie wiem jaka to jakość i przede wszystkim serwis (ceny części).

Koło mam z mocowaniem tarczy na 6 śrub więc na szczęście nie muszę kupować tych drogich łożysk.

Jest jeszcze opcja zrobienia łożysk w zakładzie - czy ktoś kiedyś pròbował taką opcję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z taką ilością (2 łożyska) może być ciężko zamówić, a i to że mają nietypowe wymiary to trzeba praktycznie robić wszystko od podstaw i myślę, że nie będzie dużo taniej 39,- niż te gotowe. A wymienić piastę no i zapewne szprychy pójdą do wymiany no to już lepiej całe koło zmienić :) a te odsprzedać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...