Skocz do zawartości

[rower] jak się z nim zaznajomić? kompletne podstawy


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

pod koniec czerwca wyjeżdżam do Włoch na rowerze. Nigdy wcześniej nie 'bawiłem się' z nim pod względem technicznym - wymiany jakichś osprzętów, nawet tak błahe rzeczy jak wymiana dętki, kostki hamulcowe, itd. Największe podstawy sprawiają mi małe problemy. Po prostu tego nie ogarniam, bo się tym nie interesowałem. Teraz jestem w potrzebie, żeby najważniejszych rzeczy się nauczyć - jak je naprawiać, odkręcać, dokręcać, itd. Nie mam zielonego pojęcia o rowerach. W jaki sposób mogę się z nim zaznajomić, żeby nie polegać całkowicie na pomocy kompanów podróży podczas wyjazdu? I takie błahe pytania na początek:

 

1. Przy tylnej piaście jest taki zacisk do jej odkręcania. Moja jest wyjątkowo mocno przykręcona i nie wiem, czy istnieje jakiś klucz, lub specjalne narzędzie, żeby to tak mocno dokręcać albo odkręcać? Bo nie wiem jak to odkręcić, a jak już odkręcę, to czy dam radę tak mocno zakręcić, żeby było bezpiecznie :D

 

2. Przy demontażu koła trzeba rozpiąć hamulce. Jak to zrobić?

 

 

Myślę, że tu będę zamieszczał moje takie kompletnie banalne pytania, na które jednak nie znam odpowiedzi, bo trochę ich będzie i nie chcę zaśmiecać forum :P Czy znacie jakieś dobre sposoby na to, żeby szybko zapoznać się z rowerem i zrobić to dokładnie?

 

Dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Przede wszystkim sformułuj problem...ale nie taki np chce wiedzieć wszystko o rowerze. Ale powoli, krokami, konkretnie co chcesz wiedzieć.

 

Np jak zadbać o swój rower. Użyj słów jak konserwacja, dbanie, mycie etc. Wpisz frazy w YT trafisz na wiele filmów, jedne ciekawsze inne mniej. Tak rób z każdą rzeczą. Możesz też pytać tutaj ale musisz pytać konkretnie, to dostaniesz konkretną odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amatorskich pytań ciąg dalszy... :D

 

Bawiłem się pompkami i pompowałem moją oponkę - niestety coś poszło nie tak i mój wentyl presta się odłamał, a dokładniej nie cały, ale te dwa bolce, z których jeden się odkręcało, żeby dopompować oponę. Co mam zrobić w tym wypadku? Czy to da się jakoś naprawić oprócz kupowania całego nowego wentyla?

 

http://postimg.org/gallery/2n4m91p6/1367b060/

 

Tu są zdjęcia jak to wygląda. Tam też są zdjęcia 'prawidłowego' wentyla, tak jak powinien wyglądać. No i to co mi zostało, podejrzewam że to już jest odłamane, ale nie znam się, więc proszę o radę...

 

 

drugie pytanie - posiadam piastę z tyłu mocowaną na motylka. Za mocno ją przykręciłem i ten bolec z drugiej strony opony się odłamał, więc podejrzewam, że cały mechanizm tego motylka jest do wymiany (ten pręt, który wkłada się do piasty i wychodzi na drugą stronę). Czy mam rację?

 

Jak kupić po taniości małą pompkę do wentyla presta? Tzn. jakie polecacie?

 

Następne: czy jeśli mój łańcuch nie posiada spinek, to jedyna możliwość jego wyjęcia z całego układu to zrobienie tego rozkuwaczem? Czy jest jakiś sposób, który omija posiadanie specjalnego urządzenia?

 

 

Czy jest jakiś sposób, żeby ocenić stan łańcucha oprócz mierzenia jego długości?

 

 

Co muszę zrobić z tą korbą http://postimg.org/gallery/1huk79bm/ (zdjęcia na samym dole), żeby zrobić dobre zdjęcie jej stanu? Jak widać jest ona mocno obudowana, i nie wiem, czy nawet zdjęcie łańcucha by coś dało..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od presty ekspertem nie jestem bo nie trawię tego badziewia. jak trzeba to rozwiercam większy otwór w obręczy i mam wentyl samochodowy.

 

Co do szybkozamykacza w piaście to jak coś zepsułeś i nie da się zapiąć koła to poszukaj tej "szpilki" w jakimkolwiek serwisie. Powinno kosztować parę groszy.

 

Łańcuch najlepiej rozkuć skuwaczem. Można się bawić nakrętką i czymś do wybicia bolca ale to już partyzantka na całego.

 

Korba jest w stanie bdb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wycieczkę zmień opony bo są mocno spękane. Możesz pomyśleć o oponach puncture free, ciężko złapać na nich gumę. Tak jak beskid napisał dobrze byłoby rozwiercić obręcz pod wentyl samochodowy - napompujesz to na byle jakiej stacji, lub kup sobie przejściówkę plus zestaw łatek i ze 2-3 dętki (jak widzisz zawór można popsuć a łatką tego nie naprawisz).

 

Wolnobieg jest trochę wytarty, jak zmienisz łańcuch może być problem, nowy wolnobieg to około 50 zł. Pomiar łańcucha to pomiar wyciągnięcia, czyli długości. Zacisk piasty to ~15-20 zł na koło.

 

Co do korby to osłonka zwykle siedzi na zatrzaskach, ale korbą bym się nie martwił. Jeśli siedzi sztywno na kwadracie, nie strzela i ma stalowe tarcze to raczej ich nie wytarłeś - na oko jest ok, ewentualne założenie nowego łańcucha zweryfikuje sprawę :)

 

Łańcuch można rozkuć partyzancko śrubą plus nakrętki i imadło (sam tak robię jak muszę skrócić) a zamykamy na spinkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...