Skocz do zawartości

[Kaseta, łańcuch] Wymiana.. SLX czy XT? 10rz


Kowal1

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

W zeszłe wakacje dokonałem zakupu roweru, który przerósł moje najśmielsze oczekiwania. Mianowicie mowa tutaj o Kross Evado 7.0 http://www.kross.pl/pl/2013/cross/evado-7-0 Niestety, dzisiaj już odmówiła posłuszeństwa fabryczna kaseta Shimano Deore HG62-10 11-34T, a wraz z nią łańcuch Shimano HG54.

 

Mój serwisant zaoferował mnie następujące produkty shimano SLX:

http://rowertour.com/shimano-cn-hg75-lancuch-10-rzedowy-slx.html

http://bikecenter.pl/p4370,shimano-slx-cs-hg81-10rz-11-36-kaseta.html

 

Owych komponentów nie wymienia się codziennie, więc zapragnąłem poszperać dalej i dobrać najodpowiedniejszy sprzęt. Tutaj wychodzi naprzeciw deorce XT. Znalazłem dwa takie produkty:

http://rowertour.com/shimano-cs-m771-kaseta-deore-xt-11-34-10rz.html

http://rowertour.com/shimano-cn-hg95-deore-xt-lancuch-116-ogniw.html

Jestem wymagającą osobą co do żywotności napędu, zatem jestem gotowy te pare groszy więcej wydać na jakość. Myślę że w grę wchodzą komponenty 10-cio rzędowe.

 

W tym momencie otwieram się na Wasze propozycje co do tych dwóch marek oraz opinii o w/w produktach. Oczywiście proszę o potwierdzenie, czy owe komponenty (XT) powinny być kompatybilne z kross'em.

 

Dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marka jest ta sama :) tylko są to inne grupy osprzętu XT jest o oczko wyżej od SLX. Jeśli masz dołożyć na XT to bierz XT.  Kaseta SLX jest dzielona na dwie grupy koronek i są one połączone razem i dlatego z wymianą pojedynczych koronek jest problem. W XT 4 najmniejsze koronki masz oddzielnie i jak przyjdzie potrzeba wymienić jedną to kupisz i wymienisz. :)  co do łańcuchów nie ma już aż takiej dużej różnicy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

W XT 4 najmniejsze koronki masz oddzielnie i jak przyjdzie potrzeba wymienić jedną to kupisz i wymienisz. :) co do łańcuchów nie ma już aż takiej dużej różnicy.
Zapomniałeś dodać że te koronki są na tyle drogie że wymiana owych 4 koronek do koszt circa 100zł :D Równie dobrze można polecić kasetę SRAM PG-1030 gdzie tylko dwie największe koronki są zespolone (na aluminiowym pająku).

 

W każdym razie odradzam zakup kasety o rozpiętości 11-36? W rowerze Cross'owym taka rozpiętość jest raczej zbędna. Chyba że zamierzasz podjeżdżać pionowe ściany. Łańcuch polecałbym wybrać KMC lub Connex'a. Choć obecnie korzystam z najtańszego 10-cio rzędowego Deore (spiętego spinką SRAM Powerlink) i nie narzekam.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zapomniałeś dodać że te koronki są na tyle drogie że wymiana owych 4 koronek do koszt circa 100zł
To i tak cena jest niższa niż nowa kaseta ;)

 

 

Czy owy model XT, który podałem też posiada tą zaletę z wymianą koronek czy też zasugerować się innym modelem (jakim)?
  Tak, ten model tak ma :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musiałeś sporo nakręcić kilometrów skoro w jeden sezon wymieniasz napęd. Co z koronkami korby? Skoro kasetę zużyłeś, to też warto przyjrzeć się blatom korby.

Właściwie zastanawia mnie, czy na pewno zjechałeś kasetę, bo trzeba jednak sporo tych kilometrów nakręcić, a na jednej kasecie można zużyć kilka łańcuchów.

Główkuję i zastanawiam się, ponieważ pytasz się o rzeczy raczej podstawowe, więc może jednak warto byłoby przyjrzeć się dokładniej napędowi, bo może wystarczy tylko wymienić łańcuch.

 

 

PS. zrób jakieś zdjęcia, to będziemy mogli więcej podpowiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym razie odradzam zakup kasety o rozpiętości 11-36? W rowerze Cross'owym taka rozpiętość jest raczej zbędna. Chyba że zamierzasz podjeżdżać pionowe ściany.

 

O rozpiętości nie mam za dużego pojęcia, gdyż w mechanice jestem jestem ciut zielony. Wprawdzie mieszkam  na nizinnym w obrębie Wysoszczyzny Kaliskiej, terenie bez większych wzniesień, lecz zdarza się od czasu do czasu gdzieś na bardziej wymagające tereny udać (w tym raz do Krakowa). Przebiegu może wyjść koło 3.000. Zatem proszę o sugestię co do odpowiedniej dla mnie rozpiętości.

 

@UP

Jutro wrzucę zdjęcia. Co do faktu konieczności wymiany kasety i łańcucha dowiedziałem się w serwisie, lecz jeszcze nie rozkładałem osobiście całego sprzętu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

O rozpiętości nie mam za dużego pojęcia, gdyż w mechanice jestem jestem ciut zielony. Wprawdzie mieszkam na nizinnym w obrębie Wysoszczyzny Kaliskiej, terenie bez większych wzniesień, lecz zdarza się od czasu do czasu gdzieś na bardziej wymagające tereny udać (w tym raz do Krakowa). Przebiegu może wyjść koło 3.000. Zatem proszę o sugestię co do odpowiedniej dla mnie rozpiętości.
Na mechanice znać się nie musisz. Wystarczy że znasz swoje możliwości. Osobiście jeżdżę na 11-36 ale efekt tego taki że podjazdy łykam z blatu. Mniejsza rozpiętość może oznaczać jedynie że częściej będziesz korzystał z przedniej przerzutki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o tarcze, zębatki jest dość ciekawy wątek na tym forum: http://www.forumrowerowe.org/topic/152734-korba-i-kaseta-oceniamy-stan-zebatek-napedu-cz2/.

Warto zajrzeć, by zorientować się, jaki diabeł siedzi w napędzie. Kiedyś dawno temu wywaliłem całkiem niezłą kasetę, bo się nie znałem, a mogłem tylko wymienić łańcuch. Teraz jeżdżę na trzy łańcuchy i dopiero  jak się wszystko zużyje to wymieniam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@UP

Dzięki za radę, zauważyłem że łańcuch z pewnością idzie do wymiany, lecz co do kasety to ją spotografowałem i wrzucam zdjęcia pod dany link + daję tutaj wgląd: http://imgur.com/C6MmqYC&0HnMmji&FDAKIJ3&GT7gxxP&S7VAEbN&obcv3Xs#0

 

Na mechanice znać się nie musisz. Wystarczy że znasz swoje możliwości. Osobiście jeżdżę na 11-36 ale efekt tego taki że podjazdy łykam z blatu. Mniejsza rozpiętość może oznaczać jedynie że częściej będziesz korzystał z przedniej przerzutki.

 

Właściwie to moja obecna kaseta Shimano Deore HG62-10 11-34T z taką rozciągłością nie sprawiła mi zawodu.

 

Teraz ostatecznie jakbym jednak miał wymieniać kasetę, to jednak czy podzielacie opinię że chociażby XT ma dodatkowy atut, że można w nim koronki wymieniać? Mowa tutaj o kasecie, do której wstawiłem linka w pierwszym poście:

http://rowertour.com...11-34-10rz.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głównym argumentem przeciw SLX może być fakt że zdarza się że jest fabrycznie krzywa. Nie jest to reguła ale zdarzają się sztuki. Niektórzy narzekają że niszczy bębenek kasety. Nigdy nie miałem SLX'a więc nie mam jak tego potwierdzić. Ale jeśli to prawda to lepiej dopłacić do XT. Tym bardziej że zawsze to parę gramów mniej (jakieś 20 w stosunku do SLX).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Dziwię się, że kaseta Deore po 3k km jest do wymiany. Być może to wina słabego łańcucha HG-54 który wyciągnął się i zjechał zęby kasety w zębatkach na których najczęściej jeździsz, ze zdjęcia które kolega wkleił nic nie widać gdyż jest nieostre.

Skrajnym przypadkiem, kiedy stwierdzić można że kaseta i łańcuch są do wymiany, jest sytuacja gdy przy naprawdę mocnym wdepnięciu w pedały łańcuch przeskakuje na zębatce kasety. Ale jest to sytuacja, gdy nawet po wymianie łańcucha nie można jeździć na tej kasecie.

Najlepszą metodą jest po wymianie kasety na nową kupić 2 albo 3 łańcuchy tego samego typu i zmieniać je co np. 500km, oznaczyć je kolejnymi numerami i po kolei zakładać 1 potem 2 , 3 i znowu 1,2,3 itd.

Dobrze jest zakupić łańcuchy w tej samej klasie co kaseta, lub o jedna klasę niższe.

Jeśli chodzi o blaty to spokojnie powinny przeżyć 2 lub 3 kasety, a wymieniać tylko największy i średni, najmniejszy zużywa się najwolniej.

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Najlepszą metodą jest po wymianie kasety na nową kupić 2 albo 3 łańcuchy tego samego typu i zmieniać je co np. 500km, oznaczyć je kolejnymi numerami i po kolei zakładać 1 potem 2 , 3 i znowu 1,2,3 itd.
Zwykle zakłada się ten najmniej wyciągnięty a nie ten, na który kolej. Może się zdarzyć że po kolejnej przymiarce najkrótszy jest łańcuch nr3, który dopiero co ściągnąłeś. Powodem takiej sytuacji jest że wyciągnięcie każdego z nich może być różne w zależności w jakim terenie i/lub obciążeniem jeździsz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, zatem decyduję się na rozwiązanie w postaci kasety XT. Zatem

 

Witam

 

Dziwię się, że kaseta Deore po 3k km jest do wymiany. Być może to wina słabego łańcucha HG-54 który wyciągnął się i zjechał zęby kasety w zębatkach na których najczęściej jeździsz, ze zdjęcia które kolega wkleił nic nie widać gdyż jest nieostre.

Skrajnym przypadkiem, kiedy stwierdzić można że kaseta i łańcuch są do wymiany, jest sytuacja gdy przy naprawdę mocnym wdepnięciu w pedały łańcuch przeskakuje na zębatce kasety. Ale jest to sytuacja, gdy nawet po wymianie łańcucha nie można jeździć na tej kasecie.

Najlepszą metodą jest po wymianie kasety na nową kupić 2 albo 3 łańcuchy tego samego typu i zmieniać je co np. 500km, oznaczyć je kolejnymi numerami i po kolei zakładać 1 potem 2 , 3 i znowu 1,2,3 itd.

Dobrze jest zakupić łańcuchy w tej samej klasie co kaseta, lub o jedna klasę niższe.

Jeśli chodzi o blaty to spokojnie powinny przeżyć 2 lub 3 kasety, a wymieniać tylko największy i średni, najmniejszy zużywa się najwolniej.

 

Pozdrawiam

 

Myślę, że przychylę się do twojej sugestii. Czy łańcuch pod tym linkiem, który podaję powinien sprostać lepszej kasetce XT 11-34 http://rowertour.com/shimano-cn-hg75-lancuch-10-rzedowy-slx.html ?

 

Jutro jeszcze bardziej przyjrzę się starej kasecie i podejmę zamówienie nowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Twojego zestawu możesz też nabyć "szosowe" łańcuchy pod 10 rzędów. 

 

Dobrze jest zakupić łańcuchy w tej samej klasie co kaseta, lub o jedna klasę niższe.

Wg mnie dobrze jest kupić najlepszy łańcuch na jaki kogoś stać - im wyżej grupa tym lepsze zabezpieczenie powierzchni ogniw. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dziękuje za opinie i porady. Wykupiłem sprzęt XT 10rz w tym kasetę 11-34t. Czas pokaże czy sprosta osprzęt moim wymaganiom. Zakupię jeszcze za jakiś czas ze dwa łańcuchy tego samego typu, aby na bazie wymiany spróbować zwiększyć żywotność. Mam tylko jeszcze ostatnie pytanie dot. konserwacji kasety i łańcucha. Czy okresowe czyszczenie owych komponentów zwyczajną wodą i niegroźnymi mydlanymi środkami oraz dokładne przeczyszczenie może zużyć czy zmniejszyć żywotność owych części? Jeśli tak, to jakie metody czyszczenia zalecacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...