Skocz do zawartości

[rower] steel is real czyli jak powstał mój CoticX


thomasz

Rekomendowane odpowiedzi

Hejka,

 

W związku ze składaniem mojego pierwszego stalowca, postanowiłem założyć mały wątek, gdzie postaram się pokrótce udokumentować narodziny mojego Cotica.

 

Założenie "projektowe":

 

1. Rower przeznaczony na wszystkie pory roku

2. Asfalt i lekki teren, czyt przełaj.

3. W miarę budżetowy. Wszystko oprócz ramy i widelca przekładam ze starego sprzętu. Stary sprzęt składam z powrotem do oryginału i sprzedaję, tak więc koszt nowej zabawki aż tak nie zaboli

 

Obecnie będzie stalowa rama, wideł karbon, hamulce V-brake, osprzęt alivio. W przyszłym roku planuję założyć lepsze koła + tarcze a w kolejnym nowy osprzęt.

 

Dziś przyszła paczka :) Rama i wideł już u mnie. Całość prezentuje się pięknie. 

1.jpg

 

Rama świetnie wykończona. Spawy praktycznie niewidoczne, lakier bardzo konkretny. Rurki smukłe (w miarę :)), proste i lekkie. Wraz z ramą wszelakie śrubki oraz osłona na widełki przed łańcuchem.

Do tego widelec karbonowy - waga piórkowa

Stery hoopa

 

Pierwszy krok - zaimpregnowanie ramy od środka przed rdzą. Nie jestem pewien czy to w ogóle potrzebne, gdyż rama jest od środka czymś psiknięta. Wszystkie rurki są "czarne" więc być może już jest zabezpieczona przed rudą.. no ale skoro się przygotowałem to już psiknę.

2.jpg

Tectyl ML od Valvolina posiada już długą rurkę z dyszą tak więc nie powinno być problemów z dojściem do każdego zakamarka. 

3.jpg

Jutro psikanie. Zobaczymy jak to wyjdzie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śliczności  :thumbsup:

 

Też mam staloramę pojechaną "czernią" w środku i się dumam czy ją psikać czy olać? Daj znać jak Ci pójdzie akcja, swoja złożę najwcześniej za kilkanaście zachodów słońca więc mam czas na ewentualne eksperymenta, ale nie mam pojęcia czy jest sens skoro coś tam w środku zmalowali...

 

 

POZDRo-:ver 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie mały update - impregnacja zakończona. Rama się właśnie suszy

 

8.jpg

 

Ogólnie cały proces to bułka z masłem, grunt to dobre przygotowanie i szczelne obklejenie ramy.

 

Co będzie potrzebne:

 

1. Ręcznik papierowy

2. Taśma papierowa

3. Benzyna ekstrakcyjna

4. Jakieś szmaty

5. No i oczywiście środek konserwujący, najlepiej z dyszą rozpylającą na długim wężyku. W moim przypadku Valvoline ML

 

Ja zrobiłem to tak:

 

1. Z ręcznika papierowego porobiłem tampony.. tak tampony do każdego otworu :)

2. Małe dziurki zakleiłem taśmą, bardzo dokładnie i solidnie.

3. Pryskałem kolejno od trójkąta po rurę górną a skończywszy na podsiodłówce. 

4. Odtykałem jeden tampon, psikałem równomiernie, zamykałem tampon i obracałem ramą tak aby środek się dobrze rozszedł.. I tak rurka po rurce z odstępem czasowym ok 15min, aby z poprzedniej rurki zbytnio się nie wylewało.

 

Ogólnie środek jest bardzo rzadki i lepki. Doskonale się rozchodzi, nawet tam gdzie nie chcemy, dlatego bardzo dobrze się spisały te korki z ręcznika. 

Ja położyłem tylko jedną warstwę. 

Po zakończeniu warto przelecieć ramę benzyną i wyczyścić to co wyciekło. Przy okazji wymienić wszystkie tampony i zobaczyć jeszcze gdzie leci.

Ramę odstawiamy na 24h. Ja co godzinę obracam jeszcze aby wszystko równomiernie zaschło.

 

Za rok, po zimie sprawdzę jak to wygląda od środka. Póki co, sumienie spokojne :)

 

9.jpg

 

10.jpg

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie prace poszły troszkę do przodu.

Czarna strzała już na kołach:

 

11.jpg

 

Wszystko jak do tej pory spasowało.

 

Jedynie dwie rzeczy, które są trochę nie teges:

1. Widelec, nie jest przystosowany do dużych v-brake. Hamulec zamontowałem, ale koła nie ściągnę bez poluzowania klocków.

2. Linki idą dołem, na tylnym trójkącie jest jedynie przelotka i w ogóle nie ma jak zablokować pancerza. Dorobiłem swój patencik, powinno być ok.  

 

Jutro powinna dojść nowa owijka, sztyca i mostek.

 

A propo owijki - ma ktoś jakiś patent na dobre owinięcie kiery, gdzie tak wychodzi pancerz:

 

12.jpg

 

13.jpg

 

Jak ktoś wie, lub ma jakiś turtorial to byłbym wdzięczny. Poprzedni zaplot poluzował się dość szybko i kiepsko to wygląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

 

Oczywiście puścić pancerze pod owijką... Estetyczniej to wyglada bez starczacych pętli kabla przed nosem...

 

Przy wyjściu niedaleko mostka ciasno owinąć taśmą izolacyjną i wyglada to lepiej...

 

Fałki? Dlaczemu?????

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Pewnie, że ładniej pod owijką. A przed założeniem owijki poprzyklejaj izolacyjną wszystkie kable, tak żeby się nie przesuwaly. To ułatwi układanie owijki.

@Ivan - o ile się nie mylę, to Kolega thomasz gdzieś pisał, że robi przekładkę, stąd komponenta na razie takie, a nie inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Uhmmm... Pewniem przegapił. Starość-nieradość :icon_mrgreen:

 

Jeszcze co do owijki, to warto ją dość mocno naciągć podczas zakładania. Wtedy sie nie luzuje i ładniej oplata kierę i ewentualne kable, załozywszy, że kiera nie posiada wewnętrznego prowadzenia kabli lub "korytek" prowadzacych kable.

 

Tak jak tu natenprzykład:

 

6218427680_aecbc99943_z.jpg

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki panowie

 

Falki bo na razie tylko przekładam graty. Tarcze i koła dojdą z czasem i kilometrami ;)

 

Co do kabli:

Hamulcowe puściłem pod owijką - no problem

Przerzutkowe - trochę o tym czytałem i ludzie narzekali, że kable puszczone pod owijka przy tego typu kierownicy (midge) powodują za duże opory dla linki i poprostu gorzej działają biegi. Dlatego pierwotnie wypuściłem je na zewnątrz.

 

Może zrobię tak, że zanim owine nowa owijką wypróbuje jak by to śmiało z kablami pod owijką.

 

Jeszcze jeden pytajnik - macie jakiś patent na redukcje do przedniej przerzutki? Obecna obejma jest dużo za duża. Zrobiłem małą improwizacje ale nie trzyma sie to zbytnio k.py

 

Potrzebuje przejściówki z 31.6 na 28.6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuje przejściówki z 31.6 na 28.6

 

 

Proponuję karnąć się do najbliższego rowerowego - w zestawie z przednimi przerzutkami np. SheManO są takie dystanse jak na focie poniżej, a często i gęsto przy montażu zmieniarki(szczególnie do aluram) nie są potrzebne te przejściówki..:

 

XT-SLX-Shim-WM.jpg

 

POZDRo-:ver

...ewentualnie stąd ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kazafaza - dzięki. Karnąlem się do kilku sklepów i gdy pytałem o takową przejściówkę, ludzie robili wielkie oczy.... Szwajcaria. Tu się kupuje gotowe i pasujące elementy a nie bawi się w macgyvera... ;/

 

No ale nie od dziś wiadomo, że Polak potrafi, więc popytałem wuja googla i znalazłem takie cóś:

 

http://www.crodog.org/bike/bike.htm

 

Przejściówka z rury PCV

shimmed.jpg

 

Czyli lekkie druciarstwo...nie zastanawiałem się ani chwili i zrobiłem tak samo :) Poszło gładko. Po około godzinie gra muzyka, przerzutka wyregulowana. Przy najbliższej wizycie w Polandii zakupię odpowiednie przejściówki. Promise!

 

Teraz dwa hity tego dnia.

 

1. Przyszła paczka od planetyX. Jea! Brakujące elementy a w tym sztyca 27.2mm już są - w końcu będę mógł skończyć bika.

 

Sztyca wg planetyX wygląda tak:

photo.jpg

 

świetna co?

 

Włosy mi zdębiały, krew zalała. To już 3 raz, gdy zawartość jest nie teges. Sprawdziłem fakturę, dokument magazynowy - sztyca na liście jest a w paczce mostek. 

 

Wysyłam maila, czekam 5 godzin nic, więc dzwonię.. miły Pan przeprasza za pomyłkę, obiecuje wysłać sztycę na koszt firmy ale nie wie kiedy. Mają mnóstwo zgłoszeń i maili po weekendzie.. obiecują się skontaktować ASAP. Tratatata....

 

2. Hit nr 2. Widelec karbonowy Cotica z węglową sterówką + stery hopa = bardzo zły pomysł

 

Jak wyglądają stery hopa? Ano tak:

p6210_250.jpg

 

Wideł od cotica jest cały węglowy, łącznie ze sterówką i tu jest pies pogrzebany. Sterówka jest minimalnie grubsza od tych stalowych...

Nieświadomy niczego, pociskam z montażem:

 

a ) Stery zamontowałem na sucho - Done.

b ) Wyobraziłem sobie wirtualną sztycę z siodełkiem i wg tego przyciąłem sterówkę :). Gitara - Done

c ) Wszystko poskładałem na gotowo oprócz "gwiazdki" - czyli el 12,13,14,16 i 15

d ) No i teraz ta "gwiazdka"... elemencik 16 nie wchodzi.. za chiny ludowe. Sterówka ma za małą średnicę wewnętrzną. Posiłowałem się trochę i nic. W stary wideł wchodzi bez problemu, w nowy ani hu hu.

e ) Rozebrałem wszystko od nowa. W strachu że uszkodzę sterówkę wpadłem na pomysł, aby ćwiczyć na odciętym kawałku. Kilka godzin straconych, wszelkie pomysły - nic. Nawet nie wejdzie o 1mm. 

 

Postanowiłem zeszlifować troszkę ten element. Miałem wrażenie, że niewiele mu brakuje. Po dwóch godzinach piłowania i polerowania wszedł :) :) :) ciasno ale wszedł.

Pora na elementy 15 i 13 (wciąż na testowym kawałku sterówki) - nie wejdą. 16stka się tak ścisnęła że trapezy nie dochodzą i śruba (12) ich nie łapie bo są zbyt daleko od siebie... no k... mać tych elementów już piłował nie będę.

 

Zrezygnowany, miałem już dość składania. Ile mógłbym zrobić km na starym sprzęcie przez ten czas ;/ po co ja się za to zabierałem...

 

Nagle przypomniałem sobie, że w widle w pudełku była "zaślepka". Odkopałem, to nie zaślepka, to skręcana gwiazdka.. trochę gorsza jakość od hopowej ale jednak!

 

f ) Nierównej walki ciąg dalszy. Północ na budziku. Nowa gwiazda pasuje jak ta lala, wchodzi gładko w sterówkę.. zainstalowałem wszystko od nowa. Skręciłem.

g ) Teraz kasowanie luzów. Ostatni szlif :). Poluzowałem mostek, dokręcam kapsel.. OMG kręci się w miejscu.... o jednej milimetrowej podkładka za mało.. wykręcam..... no i wykręciłem.... 11+10+12 zostały scalone na amen. Wyszły razem. Niczym już nie mogłem wykręcić śruby 11 z 12stki 

h ) Trudno się mówi, jedzie się dalej. Dałem małą podkładkę i wkręciłem 11+10+12 razem. Ładnie złapało, skasowałem luzy i dokręciłem mostek. DONE

Mam nadzieję, że nic się nie rozsypie podczas jazdy.

 

Suma sumarum zacząłem o 21 a skończyłem o 1 w nocy. Rozwód wisi w powietrzu... Zdjęć nie robiłem bo już mi się odechciało. \

Żałuję trochę, że nie wziąłem zwykłych sterów ze zwykła gwiazdką. Niby zawsze można ją dokupić, ale z drugiej strony tak sobie myślę, jak taka gwiazdka zdałaby egzamin w węglowej sterówce? To jest tak delikatne i kruche jak nie wiem co. Bez problemu można zrobić głęboką rysę samym śrubokrętem nie mówiąc już o nabijaniu gwiazdki.

 

Na dziś to tyle.

Jutro linki i pancerze + może owijka jak nic nie wyskoczy no i wsio.

 

Potem to już oczekiwanie na sztycę.

 

Wrzucę foty - obiecuję :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

ale z drugiej strony tak sobie myślę, jak taka gwiazdka zdałaby egzamin w węglowej sterówce?
 

 

 

...na myśleniu poprzestań ;) Podobnież takie przypadki na ten przykład są możliwe:

 

Hoover_Bike-586x440.jpg

 

 

Bez zbędnych pisanek(choć zajączek niebawcem) zapodaj cuś łagodniejszego, np.:

 

29439.jpg

 

 

POZDRo-:ver

 

 

p.s.: obadaj ten wątek i może sprawdź ile masz Nm na mostku  :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kazafaza - możesz podesłać linka do tego trzymaka? Ten oryginalny który był z widelcem i który zamontowałem wygląda dużo mniej solidnie. Jest przede wszystkim dużo krótszy. Miałbym spokojniejsze sumienie montując coś lepszego.

 

Co do Nm - dokręcałem wszystko z głową. Mostek + ćwierć obrotu po wyczuciu oporu a kapsel + pół obrotu tak aby skasować luzy. Myślę że nie jest za mocno.

Link ciekawy. Współczuje gościowi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Rafale, pamiętam. Jutro po pracy zrobię foty i pomierzę póki będzie jeszcze widno

@kazafaza dzięki za linka. Podkładka zamówiona tyle ze ta pierwsza co podałeś. Jest dłuższa i będzie rozpierac na całej długości mostka

 

P.S. Sprawa z planetx pozytywnie rozwiązana. Sztyca juz w drodze a mostek mogę zatrzymać ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

 

Ja swoją redukcje kupiłem bodajrze na CRC czy inszym Bujanku za cuś koło za jakieś starszliwe 2 czy 3 funty... No ale dobre druciarsto nie jest złe :)

 

...i właśnie po takich radosnych opisach utwierdzam się w przekonaniu że węglowe wdelce to Zuo i Niedobro...

 

... i jeszcze na dodatek ciulowo wygladają przy eleganckich, cieniutkich, stalowych rureczkach...

 

Szacunek...

I.

 

c

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@IvanMTB - jeśli piszesz o tych widelcach pod kątem  problemów z wyjęciem koła , to mój stalowy wspaniały custom widelec cr-mo ma taką samą przypadłość , a leżący obok wungiel  (większa niestety średnica rury)  ma większy rozstaw i pięknie pasuje ;)

 

na stalowym opona 622x37 nie przejdzie z zamontowanymi klockami, też muszę odkręcać albo klocek albo całe ramię ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tylko i wyłącznie o wagę. No i niby Ruda węgla nie zeżre bo by zatwardzenia dostała :D Ale co do widła, że masz to nie będziemy już straszyć ;)
Punkta za relacje montażu sterów masz ode mła bo ubawiłem się sednie przy okazji zastanawiając czemuż to a czemuż nie poszedłeś w dobre sprawdzone np cane creeki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...