Skocz do zawartości


Strona korzysta z plików cookie. Zobacz jak.   Rozumiem i akceptuję pliki cookies
Zdjęcie
* * * * * 1 głosy

[dynamo w piaście] Kompendium - wszystko o... doświadczenia, opinie, porady, dodatki...

ładowarka rowerowa ładowarka dynamo ładowanie. dynamo w piaście prądnica dynamo hub akcesoria dla dynamo ładowanie z dynamo

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
271 odpowiedzi w tym temacie

#41 mklos1

mklos1

    Emeryt

  • Użytkownik
  • 7886 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Варшава, Польша
Garaż Rower

Napisano 23 marzec 2013 - 20:30

Wykresy moc(prędkość) nie są szczególnie strome, szczególnie w przypadku przeciążenia dynama. W sumie zastanawiam się jednak czy chciałbym pracować nogami na te 10W....
  • 0

Po co mi buty na rowerze... blog.bosorowerem.pl

Sprzedam opony Schwalbe Dureme 28x1.6", NOWE!!! kasety 8sp Miche Primato 16-25T, 8sp Shimano Sora 12-21T.

Sprzedam buty do biegania Asics Nimbus 14. Rozmiar 43. Przebieg 4,5km.


Reklama

Reklama

#42 stefankowalski

stefankowalski

    Amator

  • Użytkownik
  • 58 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 28 marzec 2013 - 23:18

Szukałem ostatnio jak poprawić oświetlenie roweru. Oczywiście najlepiej kupić dobrą firmową lampkę jak Roxim, Cat-eye czy Philips, wtedy będzie to pięknie działać i pięknie wygladać i pewnie będzie też lekkie i będzie spełniało `normy wszelakie. Jednak nie miałem ochoty za diodę wartą 3zł w ładnej obudowie placić kilkaset złotych. Zacząłem robić próby z diodami power led na radiatorze star które montowałem w obudowy zwykłych przednich lampek rowerowych. Przetestowałem kilka takich lampek i okazało się że problemem jest to że dioda w takiej obudowie dawała mocno rozproszone światło o krótkim zasięgu. Było znacznie silniejsze ale brakowalo skupienia światła. Ustaliłem że dioda power led powinna posiadać dodatkową soczewkę. Obecnie najtańsza dioda o mocy około 3W w obudowie uszczelnionej z soczewką to chińska latarka z diodą CREE Q5. Pełno takich latarek na znanym portalu aukcyjnym. Ja kupiłem 2 sztuki o takich Załączony plik  113.JPG   29,4 KB   147 Ilość pobrań. Latarka ta wymagala małych przeróbek do zasilania z dynama. Aby zmniejszyć masę odkręciłem tylną część latarki z pojemnikiem na baterie i włącznikiem. W latarce obudowa jest połączona z katodą diody. To połączenie należało usunąć. Do każdej z diod przylutowałem dwa przewody i polączyłem obie diody w szereg. Następnie podłączyłem mostek Graetza i podłączyłem do dynama w rowerze. Zmierzyłem napięcie na diodach led i pobór prądu po energicznym zakręceniu kołem roweru. 7V i 0,5A czyli łączna moc 3,5W. Załączony plik  lampka.jpg   18,7 KB   136 Ilość pobrańZałączony plik  lampka2.jpg   24 KB   129 Ilość pobrań. Zrobiłem dziś próbę jadąc kilka km za miasto i muszę powiedzieć że tak dużo światła jeszcze nie miałem. Jest jasno na kilkadziesiąt metrów. Całkowity koszt to 63zł.
  • 2

#43 zekker

zekker

    Stary wyjadacz

  • Użytkownik
  • 4017 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Gdańsk

Napisano 29 marzec 2013 - 11:57

Myśl twórcza na pewno ciekawa, ale jakie jest zastosowanie tej konstrukcji?

-co z podtrzymaniem? W terenie nie trudno o chwilowy poślizg przedniego koła, czasem jedzie się bardzo wolno i dynamo niewiele prądu daje.
-co z odcięciem? Konstrukcja latarkowa nie nadaje się na drogi publiczne.
  • 0

#44 stefankowalski

stefankowalski

    Amator

  • Użytkownik
  • 58 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 29 marzec 2013 - 21:35

Podtrzymania nie ma w planie. Po lesie jeżdżę okazyjnie. Ta konstrukcja powstała głównie z myślą poruszania się po drogach publicznych.
  • 0

#45 zekker

zekker

    Stary wyjadacz

  • Użytkownik
  • 4017 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Gdańsk

Napisano 30 marzec 2013 - 09:07

W takim razie pomyśl o jakiejś osłonie lub soczewkach odcinających. Nie ma sensu oślepiać innych na drodze.
  • 0

#46 stefankowalski

stefankowalski

    Amator

  • Użytkownik
  • 58 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 30 marzec 2013 - 16:24

Z tym oślepianiem z lampki o mocy 3W to jakaś przesada. Nie słyszałem żeby kierowcy samochodów narzekali na niesfornych rowerzystów świecących im po oczach lampkami zasilanymi z dynama. Światło z tej lampki ma raczej wąski strumień i nie sięga kilka metrów w lewo i na wysokość oczu kierowcy auta, tylko oświetla drogę przed rowerem. Zresztą kierowca auta jeśli zostanie oślepiony przez pojazd jadący z naprzeciwka zazwyczaj mruga długimi światłami. Jeszcze nigdy jadąc rowerem nie mialem takiej sytuacji. W najbliższym czasie postaram się przygotować film lub zrobić zdjęcia porównujące oświetlenie drogi z lampki halogenowej i ledowej.
  • 0

Reklama

Reklama

#47 rzymo

rzymo

    Master

  • Użytkownik
  • 1846 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grudziądz

Napisano 30 marzec 2013 - 18:13

"Z tym oślepianiem z lampki o mocy 3W to jakaś przesada." - poświeć sobie prosto w oczy (nawet z nastu czy dziesięciu metrów), to się przekonasz czy miło jest spotkać rowerzystę nadjeżdżającego z przeciwka, wyposażonego w taką lampę.

Niestety "chińczyków" na XP-G/XM-L jest coraz więcej a ludzie nie zdają sobie sprawy, jak taka lampa potrafi oślepić. Niestety takie oświetlenie ma także strobo, wykorzystywane przez rowerzystów - to już zupełnie chory pomysł.

Użytkownik rzymo edytował ten post 30 marzec 2013 - 18:14

  • 0

#48 stefankowalski

stefankowalski

    Amator

  • Użytkownik
  • 58 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 30 marzec 2013 - 18:42

Lampa nie może być skierowana prosto w oczy nadjeżdżającego kierowcy bo takie ustawienie nie będzie miało sensu. 2 reflektory samochodowe dostarczają na światłach mijania od 2000 do 6400 lumenów i takie przy złym ustawieniu potrafią mocno oślepić. Jeśli na drodze pojawi się rowerzysta z lampką dającą od 50 do może 200 lumenów to w porównaniu z autem takie światło nie powinno oślepiać.
  • 0

#49 rzymo

rzymo

    Master

  • Użytkownik
  • 1846 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grudziądz

Napisano 30 marzec 2013 - 18:48

Problem w tym, że takie lampki to nie jest 50-200 lumenów, a kilka razy tyle. Zwłaszcza jak trafi się niemyślący o innych osobnik i włączy tryb max, bo "teraz to on dobrze widzi".
  • 0

#50 dziobolek

dziobolek

    Master

  • Użytkownik
  • 2288 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Dublin/IRL
  • Imię:Marcin

Napisano 30 marzec 2013 - 20:04

Kolego stefankowalski, mylisz się - fizyki nie oszukasz.

Proponuję się zapoznać z tematem tutaj...
http://www.forumrowe...l/#entry1227544

...i prosiłbym o niezaśmiecanie kolejnego wątku "flejmem" na ten sam temat Dołączona grafika

Użytkownik dziobolek edytował ten post 30 marzec 2013 - 20:08

  • 0

#51 stefankowalski

stefankowalski

    Amator

  • Użytkownik
  • 58 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 30 marzec 2013 - 22:03

Oto krótki film pokazujący różnicę w jasności pomiędzy standardowym oświetleniem halogenowym a diodami LED przy zasilaniu z dynama w piaście Test oświetlenia roweru - YouTube
  • 1

#52 vitesse

vitesse

    Master

  • Użytkownik
  • 2137 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków
  • Imię:Łukasz

Napisano 31 marzec 2013 - 10:06

Problem w tym, że takie lampki to nie jest 50-200 lumenów, a kilka razy tyle. Zwłaszcza jak trafi się niemyślący o innych osobnik i włączy tryb max, bo "teraz to on dobrze widzi".


jesli taka lampke skieruje sie w ziemie tak by swiecila do kilku metrow przed rower to nikogo nie oslepi, chyba ze ktos chce, oswietlac droge na 50metrow przed rowerowerem to wtedy tak
  • 0

Reklama

Reklama

#53 rzymo

rzymo

    Master

  • Użytkownik
  • 1846 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Grudziądz

Napisano 31 marzec 2013 - 12:27

Kilka metrów przed rower to za mało, chyba że poruszasz się 10-15km/h.
  • 0

#54 mklos1

mklos1

    Emeryt

  • Użytkownik
  • 7886 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Варшава, Польша
Garaż Rower

Napisano 31 marzec 2013 - 16:33

We wszelkiego typu projektach amatorskich i komercyjnych męczy się obłyśnik typu spot, który jest poważną wadą przy oświetleniu dużej mocy. Żeby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka trzeba albo znacznie zmniejszyć strumień świetlny, albo praktycznie świecić po ziemi. W jednym i drugim przypadku traci się znacznie na efektywnym oświetleniu drogi.
  • 0

Po co mi buty na rowerze... blog.bosorowerem.pl

Sprzedam opony Schwalbe Dureme 28x1.6", NOWE!!! kasety 8sp Miche Primato 16-25T, 8sp Shimano Sora 12-21T.

Sprzedam buty do biegania Asics Nimbus 14. Rozmiar 43. Przebieg 4,5km.


#55 vitesse

vitesse

    Master

  • Użytkownik
  • 2137 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków
  • Imię:Łukasz

Napisano 01 kwiecień 2013 - 09:13

Kilka metrów przed rower to za mało, chyba że poruszasz się 10-15km/h.


dla mnie oswietlenie w miescie jest bardziej po to bym byl widziany, w lesie wiem ze to malo ale nie jezdze, niestety moja lampka nie moze swiecic blisko i daleko jednoczesnie :) wiec wybieram ustawienie by oswietlac blizszy obszar :)
  • 0

#56 Logan21

Logan21

    Świeżak

  • Użytkownik NA
  • 11 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Tychy
  • Imię:Jacek

Napisano 03 kwiecień 2013 - 23:53

Jednak nie miałem ochoty za diodę wartą 3zł w ładnej obudowie placić kilkaset złotych.


Zależy o jaką diodę chodzi. Bo jeżeli mówisz o markowej Power-LED to jesteś w błędzie kolego... Tym bardziej, że we wspomnianym przez Ciebie Philips`ie (domyślam się, że chodziło o saferide) istnieją 2 diody Luxeon. Ale to tak na marginesie...

Następnie podłączyłem mostek Graetza i podłączyłem do dynama w rowerze. Zmierzyłem napięcie na diodach led i pobór prądu po energicznym zakręceniu kołem roweru. 7V i 0,5A czyli łączna moc 3,5W.


1. Po primo powiedz jakim urządzeniem pomiarowym robiłeś pomiary i czy uwzględniało ono Root Mean Square- czyli wartość skuteczną mierzonych wielkości fizycznych.
2. Na mostku dwupołówkowym który nie zbyt słusznie zastosowałeś masz spore straty-> spadek napięcia na takim mostku to ok 1-1,4V. Lepiej byłoby zastosować prostownik jednopołówkowy czyli po prostu diodę- najlepiej diodę http://pl.wikipedia.org/wiki/Dioda_Schottky'ego , do tego zbocznikować ją z kondensatorem 2200uF/ 16V dla wygładzenia napięcia- czym większa pojemność tym lepiej. Dobrze też byłoby zastosować zaraz przy diodach kondensator odsprzęgający 100n/25V. Diody szeregowo- wtedy nie potrzebny jest rezystor. To jest najprostszy układ który jest niezawodny. Oczywiście można rozwijać się w stronę układów z przetwornicą, podtrzymaniem na postoju ale to już są większe koszta i potrzebna większa wiedza.

Użytkownik Logan21 edytował ten post 03 kwiecień 2013 - 23:57

  • 0

#57 stefankowalski

stefankowalski

    Amator

  • Użytkownik
  • 58 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 04 kwiecień 2013 - 19:28

Najtańsze diody 3W z radiatorem obecnie po 3,2zł http://allegro.pl/di...3132222483.html
Jeśli chodzi o markowe diody to są faktycznie droższe (zazwyczaj kilkanaście zł) choć można kupić gotową latarkę z diodą Luxeon 3W za 6 zł http://allegro.pl/lu...3145165564.html
Pomiary wykonywałem przyrządem Fluke 189 TRUE RMS MULTIMETER.
Na wyjściu mostka prostowniczego zastosowałem 2 kondensatory 4700µF/35V. Idealnie mieszczą się rurze widelca.
Czy ktoś próbował policzyć jaka jest różnica straty mocy na mostku z diod prostowniczych i diod Schottkiego? Mi wychodzi że przy prądzie 0,5A dodatkowa strata mocy wynosi 0,25W do 0,3W. Znacznie bardziej istotne jest jaką to powoduje różnicę w sile światła. Moim zdaniem jest to na tyle niewielka różnica że nie zawsze warto się tym przejmować.

Kolega Logan21 proponuje prostownik jednopołówkowy zamiast całofalowego twierdząc że zapewni to dostarczenie większej mocy do diody dzięki mniejszemu spadkowi napięcia? Dla mnie to absurdalny pomysł jest raczej, ale może kolega jakoś to uzasadni? Tak jak pomysł zastosowania kondensatora odsprzęgającego. Jaki cel tego kondensatora w tym układzie?

Można całkowicie zrezygnować z diod prostowniczych używając 4 diody LED 1W połączone jako mostek Graetza zwarty na wyjściu lub jeszcze prościej Załączony plik  Lampka 4x led dynamo.jpg   31,33 KB   63 Ilość pobrań Unikamy w ten sposób strat na diodach prostowniczych, jedynie trudnym zadaniem może być umieszczenie 4 diod LED w obudowie lampki rowerowej.

Użytkownik stefankowalski edytował ten post 04 kwiecień 2013 - 18:59

  • 0

#58 mklos1

mklos1

    Emeryt

  • Użytkownik
  • 7886 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Варшава, Польша
Garaż Rower

Napisano 04 kwiecień 2013 - 19:35

Najtańsze diody 3W z radiatorem obecnie po 3,2zł


Parafrazując powiedzenie...Allegro przyjmie wszystko...

Czy ktoś próbował policzyć jaka jest różnica straty mocy na mostku z diod prostowniczych i diod Schottkiego?


Dioda to nie rezystor. Zależy jakie diody dobierzesz... Trzeba by zajrzeć w charakterystykę.

Użytkownik mklos1 edytował ten post 04 kwiecień 2013 - 19:36

  • 0

Po co mi buty na rowerze... blog.bosorowerem.pl

Sprzedam opony Schwalbe Dureme 28x1.6", NOWE!!! kasety 8sp Miche Primato 16-25T, 8sp Shimano Sora 12-21T.

Sprzedam buty do biegania Asics Nimbus 14. Rozmiar 43. Przebieg 4,5km.


#59 stefankowalski

stefankowalski

    Amator

  • Użytkownik
  • 58 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 04 kwiecień 2013 - 19:46

Tak się jeszcze zastanawiam czy pomiar wartości skutecznych napięcia jest istotny w tym przypadku. Dynamo dostarcza napięcia sinusoidalnego, więc pomiar miernikiem nieposiadającym True RMS da te same wyniki. Dodatkowo moje pomiary dotyczyły prądu stałego i określały moc pobieraną przez diody LED z pominięciem strat na mostku Graetza. W tym przypadku nie ma znaczenia to czy miernik posiada True RMS.
  • 0

Reklama

Reklama

#60 mklos1

mklos1

    Emeryt

  • Użytkownik
  • 7886 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Варшава, Польша
Garaż Rower

Napisano 04 kwiecień 2013 - 20:15

W kiepskich miernikach "RMS" jest liczony przez pomiar wartości średniej * współczynnik. Problem w tym, że wynik jest prawdziwy tylko dla fali sinusoidalnej. A fala po mostku to już nie jest sin(x), tylko |sin(x)|.

http://www.escogloba...ers/True_G2.pdf
  • 0

Po co mi buty na rowerze... blog.bosorowerem.pl

Sprzedam opony Schwalbe Dureme 28x1.6", NOWE!!! kasety 8sp Miche Primato 16-25T, 8sp Shimano Sora 12-21T.

Sprzedam buty do biegania Asics Nimbus 14. Rozmiar 43. Przebieg 4,5km.




Podobne tematy Collapse

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: ładowarka rowerowa, ładowarka, dynamo, ładowanie., dynamo w piaście, prądnica, dynamo hub, akcesoria dla dynamo, ładowanie z dynamo