Skocz do zawartości

[dynamo w piaście] Kompendium - wszystko o... doświadczenia, opinie, porady, dodatki...


Rekomendowane odpowiedzi

Nie sądzę by to miało znaczenie.

 

a wiesz jak działa koło zamachowe?

 

Ma znaczenie... chociaż dętka jest stosunkowo lekka, ale ma znaczenie... nawet niewielka waga może pomóc pokonać opory prądnicy na kilka 'skoków' więcej.

Sama dętka waży 150-200g + ~20g powietrze przy ciśnieniu 5bar.

Trzeba pamiętać, że cała ta masa jest na skrajnym brzegu koła... jak pisałem w pierwszej do Ciebie odpowiedzi: ma znaczenie czy masz samą felgę, czy nie.

(edit: Ja nie umiem tłumaczyć, ale łatwiej będzie zrozumieć chyba w ten sposób, że opór do pokonania na prądnicy w przypadku koła działa trochę jak dźwignia :> (jak bardzo duża ilość małych dźwigni :> )

im dalej od środka - tym większa dźwignia...  jeśli większa masa jest dalej (znaczy na skraju koła, za szprychami i obręczą) to wiadomo, że dźwignia jest dużo większa...

 

z ciekawości możesz zważyć koło teraz, i po założeniu i nadmuchaniu ;) - jak masz wagę, to zrób to dla mnie :P

 

btw. wiem że nie ten temat, ale może przeczyta ktoś, kto ma manie odchudzania roweru... dętki możecie pompować helem ;) słyszałem że na stacjach diagnostycznych pompują też azotem - minimalnie lżejszy od powietrza xD

Edytowane przez Arassuil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Filmik porównawczy. Z lewej czarna 3N20, z prawej srebrna 3N31.

Po pierwsze to ta z lewej niedużo później się zatrzymała. Poza tym jest pewnie z 0,5kg różnicy na masie opony i dętki.

Proponuję w końcu się przejechać i wtedy zobaczyć, czy opór jest tak wyczuwalny. Moja 2R30 też ciężko chodzi w rękach i koło się szybko zatrzymuje, ale podczas jazdy tego nie czuję (trzeba by móc  zmieniać koło podczas jazdy). Jakbym się kierował suchymi testami, to bym w życiu nie wsiadł na swoją miejską maszynę z dynamem i piastą z biegami, która też ma spore opory i koło się szybko zatrzymuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze powiedziawszy nie wiem, bo nigdy nie bawiłem się w rozbieranie takiej piasty.

Przypuszczam, że co do zasady tak samo. Jeżeli bym próbował, to nie od strony wtyczki. Problem może być z chwyceniem piasty właśnie od strony wtyczki, przyda się duży klucz lub imadło. Z drugiej strony wygląda w miarę standardowo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Takie dynamo w piaście lepiej zamontować w przednim, czy tylnym kole? Z przodu jest amortyzator, więc kabelki muszą być poprowadzone trochę luźnie. Z kolei piasta z dynamem na tylnym kole wyklucza zastosowanie tradycyjnych przerzutek? A może dynamo z przodu i z tyłu? :)

 

Zastawiam się nad złożeniem lub kupnem roweru trekingowego na dłuższe wyjazdy i przydałaby mi się energia do ładowania smartfona / aparatu fotograficznego.

Edytowane przez inter_necik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praktycznie nie ma tylnych piast z dynamem. Czasem się coś pojawi (np. jako zasilanie przerzutki sterowanej elektrycznie), ale to nie jest standard. Nie ma więc co się zastanawiać, bo i tak tylko przednie dostaniesz.

Wyjątek stanowi konstrukcja SunUp: http://www.sunupeco.com/#!sunup/c139r ale to nie jest piasta, tylko dynamo zakładane na piastę. Jak nie macie hamulców tarczowych, to można pomyśleć o takiej konstrukcji. Problemem może być cena, bo to ponad 100$ za wersję podstawową 3W i ponad 200$ za 12W i ładowarką usb w zestawie. Nie każde oświetlenie współpracuje z tą prądnicą (np. B&M Luxos).

Edytowane przez zekker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam. Zaciekawiła mnie możliwość podłączenia 2 lampek przednich do dynama  w piaście. W necie są zdjęcia takich rowerów dostosowanych do nocnych długich przelotów. Jak taki zestaw będzie działać? Dynamo Shimano 3W 6volt. i dwie lampki 2,4W (80 lumenów każda) + oczywiście tył 0,6W. Ciekawe czy to będzie w ogóle świecić w takim zestawie. Czy np. podłączone same lampki przednie będą świecić słabiej niż jedna lampka ? A może obie przednie razem będą świecić pełnym światłem 80lux każda? Lampka tylna podłączona pośrednio po przez jedną lampkę przednią.  Ma ktoś takie doświadczenia? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

 

 

Czy np. podłączone same lampki przednie będą świecić słabiej niż jedna lampka ? A może obie przednie razem będą świecić pełnym światłem 80lux każda? Lampka tylna podłączona pośrednio po przez jedną lampkę przednią. Ma ktoś takie doświadczenia?
Wszystko zależy od przetwornic jakie siedzą w lampkach i na jaki prąd mają ograniczenie. Teoretycznie przy połączeniu równoległym (szeregowe jest niedopuszczalne) uzyskamy zdwojenie mocy jednak pytanie czy jest to do osiągnięcia dla prędkości rowerzysty.

Trochę poteoretyzuję.
1) lampki jedna dioda na 0,5A
Maksimum dla jednej uzyskamy przy 6km/h. Powyżej będziemy mieć zysk. Przy dwóch maksimum dla 12km/h.
2) lampki jedna dioda na 1A
Maksimum dla jednej uzyskamy przy 12km/h. Powyżej będziemy mieć zysk. Przy dwóch maksimum dla 24km/h.
3) lampki jedna dioda na 1,5A
Maksimum dla jednej uzyskamy przy 18km/h. Powyżej będziemy mieć zysk. Przy dwóch maksimum dla 36km/h.

 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Chciałem pokazać co ostatnio kupiłem. Nazywa się to powerbug

Ogólnie podłącza się to do przedniej piasty razem z oświetlenie, które już miałem na rowerze, prowadzi kable i już.

 

U mnie wygląda to tak:

 

Jak jedziesz to energia z piasty zbiera się w baterii w powerbug i później możesz nią sobie naładować cokolwiek. Telefon, gps’a itp. Ja używam tego do jazdy z gopro.

Oczywiście jak jedziesz z włączonym oświetleniem energii jest mniej ale przynajmniej u mnie gopro się nie rozładowuje. Jak wcześniej pojeżdżę bez nagrywania to nazbiera się tyle energii że możne potem używać podczas postoju bez problemu.

post-194809-0-83560400-1458317388_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od przetwornic jakie siedzą w lampkach i na jaki prąd mają ograniczenie. Teoretycznie przy połączeniu równoległym (szeregowe jest niedopuszczalne) uzyskamy zdwojenie mocy jednak pytanie czy jest to do osiągnięcia dla prędkości rowerzysty.

 

Trochę poteoretyzuję.

1) lampki jedna dioda na 0,5A

Maksimum dla jednej uzyskamy przy 6km/h. Powyżej będziemy mieć zysk. Przy dwóch maksimum dla 12km/h.

2) lampki jedna dioda na 1A

Maksimum dla jednej uzyskamy przy 12km/h. Powyżej będziemy mieć zysk. Przy dwóch maksimum dla 24km/h.

3) lampki jedna dioda na 1,5A

Maksimum dla jednej uzyskamy przy 18km/h. Powyżej będziemy mieć zysk. Przy dwóch maksimum dla 36km/h.

 

 

Witam. Z twojego wątku z układem jaki zmontowałeś , wynika ,że jesteś zaawansowanym elektrykiem-elektronikiem. Zaciekawiła mnie taka fotka ze ścigaczem (TransAm). Jest w załączeniu. Niewiele mam wspólnego z "elektryką. Więc proszę o prostą odpowiedz. Dwie lampki B&M CYO PREMIUM(80lm ,2,4W - 6V -każda lampka -nie wiem jaki jest z amperami tych lampek) + lampka tylna  z dwoma diodami B&M TOPLINE BRAKE PLUS ( nie wiem jakie  ma parametry ta lampa) i do tego prądnica  Shimano XT 6V 3W. Czy to będzie świecić zgodnie z tym co napisałeś wyżej i przy danych prędkościach? Czy jest sens montować w przyszłości drugą taką lampkę przednią ? Na razie zamówiłem pojedynczy taki układ. Ze zdjęcia  z załącznika  wynika, że rower swobodnie powinien poruszać z prędkościami 35-40km/godz. bez problemu. Ja chcę zamontować takie dwie przednie lampki do długodystansowego trekinga . I poruszam się ze średnimi prędkościami  ok. 25km/godz. Czy w moim przypadku podwojenie przedniej lampy da istotną zmianę? Czy montaż takiego dubletu będzie wymagał jakiegoś dodatkowego układu elektronicznego? Czy wystarczy wpięcie dodatkowego kabla w wyjście w prądnicy?

 

 

post-155197-0-75301400-1458412591_thumb.jpg

Edytowane przez bazzz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co jest w środku w tych lampkach. Z dużym prawdopodobieństwiem powinny być tam przetwornice umożliwiające podłączenie kilku lampek równolegle. Wtedy powinny świecić tak jak napisałem. Na jaki prad sa te lampki tez nie wiem. Najprościej jak będziesz miał jedną to sprawdź prędkośc kiedy lampka osiąga nasycenie. Przy dwóch lampkach prędkość musi się podwoić więc oszacujesz czy ma to sens.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Czy dynamo Shimano DH 3N20 posiada oś piasty z lewym gwintem? Kupiłem używany rower trekingowy, w którym nakrętka osi była lekko wyrobiona. Udałem się do tokarza aby sprawdził czy gwinty na osi i na nakrętce są całe. Nakrętka nadawała się do wyrzucenia, natomiast tokarz stwierdził, że gwint osi piasty jest lewy. Czytałem trochę na forum na temat lewych gwintów w rowerze ale nie spotkałem się z tym, że mógłbym go znaleźć w piaście. Nie chciałbym niczego zepsuć przed ponownym skręceniem dlatego proszę o jakiekolwiek informacje na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na chłopski rozum to bez sensu, jak jedziesz jeden konus jest dokręcany, drugi odkręcany (i po to mają kontry). Jak dasz odwrotny gwint to jest na odwrót, czyli tak samo :)

Jedyne co, to ten gwint jest imperialny (znaczy się calowy) a nie metryczny.

 

Jak masz oś drążoną to wsadź szpilkę.

Edytowane przez wildix
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Tak wygląda ta Axa:

http://www.baslerbikes.de/files/BaslerBikes/Bilder/Fotos/Leuchtentest%202013/Leuchtentest%202%201sec/17.%20AXA%20Luxx70%2070Lux.jpg

 

Taki rozkład jak chcesz to ma Luxos, który chodzi za ponad 400zł (może idzie gdzieś wyrwać taniej). W ciasnych zakrętach i tak wewnętrzna strona jest niedoświetlona.

W granicach 300zł masz Cyo/Fly Premium 80lux, nie świecą tak szeroko ale chyba równiej i też powinno być ok.

Pamiętaj, że to są zdjęcia producenta i jasność jest przekłamana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zamontowalem tą oto lampkę https://www.rowerystylowe.pl/p-7369/lampka-rowerowa-buschampmuller-lumotec-iq-cyo-premium-senso-plus-80lux

 

Już jest ciemno ale jej jeszcze nie testowałem. Jedyne co to po zmroku i był efekt. Jak na razie jestem pod wrażeniem. Szerokość jest dla mnie dobra. Za trzy dni będę wracał z popolodniowki z pracy to zobaczymy jak wyjdzie w praniu.

 

8e75f831c811d5be60bc76c8a6fd26c9.jpg

 

Wysłane z mojego PRO 5 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@djmarco83, gdzie kupiłeś tą przedłużkę do mocowania lampy? Właśnie dokładnie czegoś takiego szukam (czarna plastikowa część pomiędzy amortyzatorem a właściwym uchwytem do lampy)

Kupiłem sobie B&M IQ2 Luxos U i na tym standardowym mocowaniu B&M lampa jest trochę za nisko, a mocowanie za pomocą dołączonego od zestawu metalowego pałąka nie podoba mi się zarówno pod względem stabilności (trzeba jeszcze pilnować, żeby nie lampa nie wychyliła się na boki; musiałem również zmienić śrubę mocującą do amora na dłuższą) jak i wizualnie.

 

A wracając do pytania poprzednika:

Tutaj możesz zobaczyć sobie porównanie oświetlenia wielu lampek (głównie B&M):

http://www.peterwhitecycles.com/headlights.php

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...