Skocz do zawartości

[manetka] Jak z prawej XT i SAINT zrobić XTR - aktualizacja!


Andrew

Rekomendowane odpowiedzi

Czy wiecie, że w manetce XT można uaktywnić funkcję zarezerwowaną jedynie dla XTR. Mam tu na myśli możliwość zrzucenia 2 biegów na raz jednym ruchem małej dźwigni. W XT można zrzucić tylko 1 bieg na raz.

Zabieg jest mało inwazyjny i całkowicie bezpieczny.

_____________________________________________________

 

Instrukcja do manetek Saint mieści się na stronie 4-tej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już wam piszę tutorial, jeszcze 2 minuty

 

A więc przedstawiam pacjenta - prawa SL-M770:

7f55c6adafae1c2bm.jpg

 

Zaczynamy od rozkręcenia manetki - odkręcamy śrubki oznaczone czerwonymi puntami:

f795ae161d674c86m.jpg

 

Następnie zrzucamy sobie na ostatni bieg i srebrną dźwignię przesuwamy na max(tak jakbyśmy redukowali bieg o 4 koronki) i trzymamy dźwignię palcemL

bc29bbd0ef340a0am.jpg

 

Teraz możemy zdjąć obudowę. Zaczynamy tak jak pokazałem na zdjęciu:

0be2215b79fa0ab4m.jpg

208af59d1b8fe88fm.jpg

 

Gdy już zdejmiemy obudowę, nagle możemy zrzucać małą dźwignią aż o 2 biegi na raz.

Oto pozycja mechanizmu gdy mała dźwignia nie jest naciśnięta:

d9bec794923e3893m.jpg

 

Pozycja 1 - pierwsza faza ruchu dźwigni - właśnie został zrzucony jeden bieg

ba9d99e4ba0ee248m.jpg

 

i Pozycja 2 - druga faza ruchu dźwigni - kolejny zrzucony bieg. Tej fazy nie ma gdy manetka ma założoną obudowę!

951352ec5c40dd75m.jpg

 

Pozycja 2 jest niemożliwa przy założonej obudowie, gdyż obudowa posiada specjalną wypustkę ograniczającą ruch mechanizmu:

e5ec5281f2ba4a58m.jpg

 

Usuwamy zatem tą wypustkę ostrym narzędziem lub lutownicą. Ja zrobiłem to lutownicą. Plastik dość łatwo się poddał. Następnie nieco wyrównałem krawędzie nożykiem :

e2ec754bfcbea710m.jpg

 

Następnie składamy manetkę pamiętając o odgięciu srebrnej dźwigni. Przed założeniem obudowy skontrolujcie, czy gumowa uszczelka w deklu jest na swoim miejscu.

a6570569299e8b77m.jpg

 

 

Zrobione!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No pieknie, tylko czy faktycznie wiecej z tego korzysci niz minusow :) ? Ile czasu zajmuje szybkie cykniecie dwa razy? Jak na moje oko mniej niz czas zsuwania sie lancucha, wiec zysk mizerny, a klopot przy zrzucaniu wiecej niz jedno przy jezdzie w terenie, ewentualnym braku wyczucia IMO wiekszy. Oczywiscie patent Andrew bardzo ciekawy, warto bylo o tym napisac, bo moze ktos faktycznie tego potrzebuje, ale chcialem zwrocic tylko uwage na problem, zeby nie isc slepo w strone XTR :down:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie miałem nigdy cyngli shimano, jednak w przypadku obu grup róznica nie jest (chyba) tylko w cenie i funkcjach jako takich ale też w wadze (?) oraz jakości i rodzaju użytych materiałów. o ile wagę wiele osób potrafi pominąć przy wyborze to jakość/trwałość/użyte materiały już nie.

nie piszę tego by zanegować samą przeróbkę - to nie pierwszy raz gdy producent oszukuje na jakimś zupełnym drobiazgu aby przekonać nabywcę do wydania więcej pieniędzy - przykładem mogą być np grip shifty które od modelu x-7 praktycznie nie róznią się od modeli wyzszych, kosztujących znacząco więcej niz x-7

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe jak wypada porównanie bebechów xt vs. xtr

 

XT po zdjęciu monitorków i zastąpieniu ich dekielkami wage mam zbliżoną do xtr - 5 gram chyba więcej tylko

 

Pomysł z tym, jak najbardziej ok !

 

A czy ten "drugi" klik manetki nie jest już pod zbyt dużym kątem ?

 

A w drugą stronę, podczas zrzucania biegów kciukiem ten patent już nie działa ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XT ma instant release, biegi zmieniają się przy naciśnięciu dźwigni, a nie przy powrocie jak w slx, więc bardzo możliwe że się nie uda, skoro mechanizm jest inny.

 

Chyba przy kilku następnych jazdach będę obserwował czy potrzebuję zmiany o 2 tryby, jeśli tak to chyba zdecyduję się na taką przeróbkę.

Jakbym kupił xtr po rozważaniach czy brać xt czy xtr to bym się nieźle wkurzył :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Mnie ciekawi na ile różnią sie mechanizmy miedzy soba(nigdy tego nie rozbierałem i nie mam zamairu raczej). XT ma instant relese czyli manetka reaguje odrazu, moj kolega ma manetki altusa rocznik 95 czyć koło tego (modelu nie pamiętam takie z okrągłymi telewizorkami i z żółtymi wskaźnikami) no i tam też łańcuch jest zrzucany od razu. Manetki maja tak spory przebieg ze prawdopodobnie mechanizm sie wytarł lekko i tam jak sie chce ceż można zrzucać łańcuch o 2 tylko trzeba wyczuć ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Nareszcie mogłem sprawdzić jak jeździ się z tak przerobioną manetką - jednym słowem : REWELACJA.

 

Najbardziej przydaje się zrzucenie 2 biegów przy ostrym przyspieszaniu na niskich przełożeniach. Np. mając z przodu środkową tarczę, a z tyłu 2 nie opłaca się wrzucać 3 - różnica jest zbyt mała, by wykorzystać rozpędzone nogi. Dociskam dźwignię do oporu i łańcuch błyskawicznie spada na 4 koronkę, bez żadnych zgrzytów i opóźnień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

@Andrew, super patent, gratki za odkrycie go :D ale jak na to wpadłeś?

 

Też bardzo pomocny patent jak ktoś ma odwrotną sprężynę w przerzutce i szybciej może 'zrzucać do góry' na podjazdach :icon_wink:

 

Czy manetki XT z serii 760 też mają taki sam mechanizm i da się zastosować ten patent?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wpadłem? Z ciekawości zdjąłem obudowę, aby ocenić stopień skomplikowania mechanizmu oraz sposób działania funkcji Dual-Relase. Po zdjęciu obudowy okazało się, że manetka uzyskała funkcje XTR. I już wtedy wiedziałem, że trzeba lekko zmodyfikować obudowę.

 

Jeżeli ktoś obawia się o trwałość manetki po takiej przeróbce - nie ma się czego obawiać, na pewno nie zużyje się szybciej niż nietuningowana. Moja manetka nadal działa doskonale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zastosowałem tą przeróbkę i rzeczywiście to działa. Drugi "klik" jest bardzo dobrze wyczuwalny, tak jak pierwszy. Nie ma możliwości przypadkowego zrzucenia o dwa biegi, chyba że na jakichś mega nierównościach, co dotyczy raczej jazdy i tras w stylu enduro, a nie XC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...